[VIDEO]Selepas PDRM Slasat Pembaca Berita TV Yang TuI4r, Ini Kenyataan Dari Pihak Astr0.

Kuala Lumpur: PoIis Diraja Malaysia (PDRM) membuka kertas terhadap k.es pembaca berita sebuah stesen televisyen yang mengeluarkan kenyataan berbaur f.itnah.

Kertas s.iasatan ke$ itu dibuka mengikut S.eksyen 504 K.anun Kese.ksaan iaitu dengan sengaja menga.ibkan dengan niat hendak membangk.itkan p.ecah keamanan sehingga boleh dikenakan h.ukuman p.enjara sehingga dua tahun atau d.enda atau kedua-duanya sekali.

Timbalan Ketua PoIis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, t.indakan pembaca berita itu telah menimbulkan f.itnah dan keben.cian masyarakat terhadap pihak penguat k.uasa terutama pasukan PDRM.

“Ini kerana ti.ndakan dilakukan PDRM itu adalah berlandaskan peruntukan undang-undang sedia ada bagi tujuan mengekang penularan wabak pandemik C0vld-19,” katanya, hari ini.

Acryl Sani mengulas in.siden seorang pembaca berita yang mengeluarkan kenyataan berbaur fi.tnah ketika membaca la.poran berita.

Sehingga kini, k.es berkenaan masih berada di dalam si.asatan polis.

L.aporan berkenaan adalah berhubung keja.dian seorang peniaga burger di Kelantan dikenakan k.ompaun RM 50,000 yang didapati melan.ggar Pr.osedur Op.erasi Standard (SOP) ditetapkan.

Selain S.eksyen 504 K.anun Kese.ksaan, si.asatan turut dijalankan mengikut S.eksyen 233 A.kta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian) yang boleh dikenakan hu.kuman d.enda tidak melebihi RM 50,000 atau p.enjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Sebelum ini pembaca berita Awani juga tidak terkecuali meluahkan keke.salan terhadap t.indakan k.ompaun luar biasa itu dan memb1dasnya secara halus ketika siaran langsung di kaca televisyen.

Kata Luqman Hariz, t.indakan itu seperti meletakkan 0tak di Iutut, tnpa mempertimbangkan keadaan dan nasib individu yang dik.ompaun.

Video:

“Sekarang ini ramai yang hidup secara ala kadar, ketika 0tak yang letaknya di atas tapi ada yang bert.indak seolah 0tak di Iutut.

“Mengenakan k.ompaun RM 50,000 kepada penjaja kecil yang mana hanya berniaga di kawasan kampung sendiri.

“Usaha itu dibuat kerana menan.ggung hingga 11 sekeluarga. Sudah pulangan tldak seberapa jumlah k.ompaun langsung di luar fikiran insan,” tempeIaknya.

Kenyataan Dari Astro

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : HM, OM

Apa komen anda?

Be the first to comment on "[VIDEO]Selepas PDRM Slasat Pembaca Berita TV Yang TuI4r, Ini Kenyataan Dari Pihak Astr0."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*