Bayaran BPR Fasa 2 Naik, Ini Jumlah Bayaran Dan Dibayar Mulai 7 Mei Ini

KUALA LUMPUR – Fasa kedua Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) akan dibayar secara berperingkat-peringkat mulai 7 hingga 12 Mei ini.

Pembayaran ini melibatkan peruntukan sebanyak RM2.75 bilion kepada 3.7 juta isi rumah iaitu 1.0 juta warga emas (bujang/tiada pasangan) dan 3.8 juta individu bujang.

Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata, bayaran kali ini meningkat berikutan penambahbaikan kadar bayaran kepada penerima.

”Jika dahulunya penerima dari kategori isi rumah menerima RM300 dan penerima bujang menerima RM150, kini pembayaran kepada penerima adalah di antara RM150 hingga RM600, berdasarkan kelayakan setiap penerima.

”Semakan status kelulusan BPR boleh dibuat mulai 7 Mei 2021 melalui pautan https://bpr.hasil.gov.my,” katanya dalam kenyataan di sini.

Penerima yang tidak mempunyai akaun bank termasuk di Sabah dan Sarawak, pembayaran 17 Mei itu akan dilakukan melalui cawangan Bank Simpanan Nasional.

Tengku Zafrul juga mengumumkan permohonan rayuan bagi BPR akan dibuka mulai 15 hingga 30 Jun 2021.

”Dengan adanya proses rayuan ini, sebahagian daripada mereka yang telah ditolak permohonannya masih diberi peluang untuk mengemukakan rayuan berserta dokumen yang berkaitan

untuk disemak semula oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia,” katanya.

Tambah beliau, mengambil kira pembayaran Fasa 1 dan Fasa 2 BPR, jumlah bantuan kewangan yang telah disalurkan kepada hampir 8.4 juta penerima BPR adalah sebanyak RM4.68 bilion.

Oleh itu, setakat Mei 2021, jumlah keseluruhan bantuan langsung kerajaan (merangkumi BPN2.0 dan BPR Fasa 1 dan 2) yang telah dan akan disalurkan kepada golongan B40 adalah bernilai RM6.59 bilion.

”Kerajaan sentiasa komited untuk memastikan bantuan yang diperuntukkan sampai kepada mereka yang disasarkan bagi menjamin kesejahteraan rakyat,” ujarnya.

Namun bagi sesetengah penerima BPR mungkin berasa hairan mengapa ada antara mereka yang telah mendapat bayaran Fasa 1 tetapi semakan status BPR Fasa 2 tidak lulus?.

Di sini dikongsikan serba sedikit tentang r.ayuan BPR Fasa 2 dan antara sebab mengapa penerima berst.atus TIDAK LULUS walaupun telah menerima bayaran BPR Fasa 1.

Kenapa BPR Fasa 2 Tidak Lulus

Menurut FAQ (Soalan Lazim) Pembayaran BPR Fasa 2 yang dikeluarkan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN), kelayakan pembayaran fasa seterusnya adalah berdasarkan semakan v.erifikasi kelayakan bagi permohonan BPR 2021 yang dibuat selepas tarikh tutup pendaftaran BPR 2021.

Ini bermakna, terdapat p.roses semakan yang tetap akan dilakukan bagi menyaring penerima BPR Fasa 2 dan seterusnya.

Antara alasan TIDAK LULUS BPR FASA 2 yang dikongsikan oleh pengguna media sosial adalah seperti berikut.

05 – Maklumat pengenalan pasangan perlu pengesahan, 12 – Pemohon berdaftar sebagai Pemegang Saham / Pengarah Syarikat / Perk.ongsian L.iabiliti Terhad, 36 – Pemohon / pasangan adalah penerima GKP, 31 – S.tatus perkahwinan perlu pengesahan, 39 – Semakan pendapatan yang dilaporkan pada borang melebihi pendapatan kelayakan yang ditetapkan termasuk perniagaan.

Jika merujuk kepada permohonan sebelum ini seperti BSH dan BPN, beberapa lagi alasan mungkin menyebabkan anda TIDAK LULUS BPR FASA 2, antaranya.

Maklumat Pengenalan Pemohon berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melibatkan Nama atau Nombor Pengenalan atau S.tatus Kewarganegaraan.

Maklumat Pengenalan Pasangan berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Pengenalan Anak berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Hubungan Pertalian antara Anak dan Pemohon atau Pasangan tidak sepadan dengan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Pemohon tidak melepasi s.yarat kelayakan bagi Kategori Bujang.

Semakan agensi mendapati Anak tidak melepasi syarat kelayakan bagi umur lebih dari 18 tahun sebagai Pelajar Sepenuh Masa.

Tarikh Rayuan Fasa Kedua

Sekiranya anda menerima k.od a.lasan BPR Fasa 2 yang dianggap tidak m.unasabah atau tidak bertepatan dengan s.tatus sebenar anda, maka anda bolehlah mengemukakan rayuan BPR Fasa 2 yang akan dibuka tidak lama lagi.

Menurut kenyataan media, r.ayuan akan dibuka mulai 15 hingga 30 Jun 2021.

Dengan adanya p.roses rayuan ini, sebahagian daripada mereka yang ditolak permohonannya masih diberi peluang untuk mengemukakan rayuan. Namun, pastikan anda menyertakan d.okumen yang berkaitan untuk disemak semula oleh pihak LHDNM.

Kategori Pemohon BPR

Untuk makluman, Terdapat dua (2) kategori permohonan BPR 2021 iaitu seperti berikut.

Kategori Isi Rumah

Merupakan pasangan yang telah berkahwin; atau terdiri dari ibu atau bapa tunggal atau balu atau j.anda atau d.uda yang mempunyai anak; atau belum berkahwin tetapi merupakan Orang Kelainan U.paya (OKU) yang berumur 60 tahun dan ke atas.

Syarat Kategori Isi Rumah BPR

Pemohon merupakan warganegara Malaysia, tinggal dan menetap di Malaysia. Merupakan ketua keluarga yang tinggal dalam satu rumah serta berpendapatan kasar bulanan sebanyak RM 5,000 dan ke bawah (seisi rumah).

Memiliki pasangan warganegara Malaysia atau mempunyai pengenalan diri di Malaysia seperti MyPR atau MyKAS. Sekiranya pasangan bukan warganegara Malaysia, pasangan mestilah memiliki pengenalan diri yang sah.

Memiliki anak termasuk anak tidak sah taraf dan atau anak angkat yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Anak mestilah warganegara Malaysia dan mempunyai pengenalan diri Malaysia sama ada MyKad atau MyKid).

Mestilah berumur 17 tahun dan ke bawah atau 18 tahun dan ke atas sekiranya masih dalam pengajian di Institusi Pengajian Awam atau Swasta.

Kategori Bujang

Merupakan individu bujang atau ibu atau bapa tunggal atau balu atau ja.nda atau d.uda yang tiada anak. Berumur 21 tahun hingga 59 tahun. Bagi individu kategori OKU mestilah berumur 18 tahun hingga 59 tahun

Syarat Kategori Bujang BPR

Pemohon merupakan warganegara Malaysia, tinggal dan menetap di Malaysia. Berpendapatan kasar sebanyak RM 2,500 dan ke bawah (sebulan). Berumur antara 21 tahun hingga 59 tahun atau 18 tahun hingga 59 tahun bagi individu OKU.

Maklumat Lanjut

Untuk mendapatkan maklumat terkini, membuat pertanyaan atau aduan berkaitan BPR Fasa 2, sila lakukannya hubungi saluran berikut.

untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : HarianPost via trendingsangat

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Bayaran BPR Fasa 2 Naik, Ini Jumlah Bayaran Dan Dibayar Mulai 7 Mei Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*