Semalam Umum PKP Seluruh Negara. Hari Ini Bank Negara Pula Beritahu Sesuatu Tentang M0ratorium Automatik

Kerajaan memutuskan untuk melaksanakan P.erintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara bermula 12 Mei sehingga 7 Jun ini.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, berdasarkan trend k.es harian C0vid 19 yang semakin meningkat, kerajaan mem.utuskan untuk mengambil langkah-langkah yang lebih t.egas dan ketat bagi mengekang penularan w.abak C0vid 19 dalam masyarakat dan menghalang kenaikan k.es secara mendadak.

Beliau berkata, susulan pelaksanaan itu l.arangan rentas daerah dan rentas negeri tidak dibenarkan kecuali untuk tujuan kec.emasan, kesihatan, bekerja, ek.onomi, temu janji vak.sinasi dan pasangan jarak jauh.

“Semua bentuk perhimpunan sosial termasuk kenduri-kendara, majlis perkahwinan dan pertunangan, majlis doa selamat dan tahlil, majlis makan malam, majlis sambutan hari jadi serta majlis-majlis rasmi kerajaan dan swasta juga tidak dibenarkan.

Gabenor BNM Jawab Tentang Permintaan Moratorium

Moratorium menyeluruh secara automatik tidak akan dilaksanakan semula meskipun kerajaan melaksanakan P.erintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 di seluruh negara bermula esok.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus berkata, bagi membantu peminjam, bank akan terus menawarkan b.antuan bayaran balik kepada pelanggan yang memerlukan susulan pelaksanaan s.ekatan pergerakan terkini itu.

“Dengan bank sudah tersedia dengan bantuan pembayaran balik termasuk moratorium bersasar yang ditawarkan kepada pelanggan yang kehilangan pekerjaan dan pendapatan terj.ejas.

“Peminjam boleh menghubungi pelbagai saluran lain yang telah diwujudkan termasuk Agensi Ka.unseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) dan BNM Telelink untuk menawarkan ban.tuan kepada mereka yang memerlukan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada pengumuman Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia bagi suku pertama 2021 secara maya, hari ini.

Kredit NST

Hadir sama, Ketua Perangkawan, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin.

Kredit : HMetro via OM

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Semalam Umum PKP Seluruh Negara. Hari Ini Bank Negara Pula Beritahu Sesuatu Tentang M0ratorium Automatik"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*