Meɴɢᴀᴋᴜ “Tidak B3rꜱᴀʟᴀʜ” – Peguam Ini Menjelaskan Sebab Mengapa Artis Membuat Peɴɢᴀᴋᴜan Tersebut Di ᴍᴀʜᴋᴀᴍᴀʜ Walaupun Sudah Terdapat Bukti Video

“Kenapa beliau tidak meɴɢᴀᴋᴜ sedangkan sudah ada bukti video beliau berꜱᴀʟᴀʜ?”Mesti ramai diantara anda semua tertanya-tanya mengapa seseorang itu akan meɴɢᴀᴋᴜ “tidak berꜱᴀʟᴀʜ” di ᴍᴀʜᴋᴀᴍᴀʜ walaupun sudah terdapat bukti yang yang dia itu berꜱᴀʟᴀʜ. Apabila seseorang itu meɴɢᴀᴋᴜ tidak berꜱᴀʟᴀʜ bukanlah maksud beliau menipu ᴍᴀʜᴋᴀᴍᴀʜ. Ia bermaksud, beliau minta untuk dibicarakan.

Ayat “tak meɴɢᴀᴋᴜ berꜱᴀʟᴀʜ” itu sebenarnya bermaksud “saya nak dibicarakan”. Kalau tak meɴɢᴀᴋᴜ berꜱᴀʟᴀʜ, akan berlakulah proses perbicaraan yang makan masa berbulan-bulan.

Apabila kes dibicarakan, beliau ada peluang untuk kurangkan hukuman. Beliau ada peluang untuk bela diri, supaya tidak dihukum dengan hukuman yang terlalu tinggi.

Berbanding dengan beliau terus meɴɢᴀᴋᴜ, biasanya hukuman terus dijatuhkan pada waktu itu juga. Peluang untuk bela diri sangat-sangat terhad. Hak tidak meɴɢᴀᴋᴜ berꜱᴀʟᴀʜ ini adalah hak semua orang. Berada dalam kelompok miskin, kelas pertengahan atau kaya apabila dihadapkan di ᴍᴀʜᴋᴀᴍᴀʜ, mereka akan ditanya sama ada nak meɴɢᴀᴋᴜ atau tidak.

Dalam pada masa yang sama, kebanyakan peꜱᴀʟᴀʜ boleh bayar jamin untuk keluar sementara menunggu hari-hari perbicaraan seterusnya. Ada keꜱᴀʟᴀʜan yang boleh jamin, ada yang tak boleh. Hanya orang yang ditangkap di bawah SOSMA, ISA dan POCA sahaja tidak mendapat hak ini.

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata netizen meluahkan rasa pelik dan tidak berpuas hati setelah mendengar berita mengenainya. Bermacam-macam komen yang boleh dilihat, antaranya:

Mentang2 lah org kaya

Orang Kayangan:

Sembang jer la

Duit lawyer tetap kena bayar

Jadila peguam yg membela kebenaran

Dia lagi kayangan

Nak macam-macam info? Join Group FacebooK kami

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : http://transformasi.pw/2021/05/21/tak-mau-ngaaaakuu/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Meɴɢᴀᴋᴜ “Tidak B3rꜱᴀʟᴀʜ” – Peguam Ini Menjelaskan Sebab Mengapa Artis Membuat Peɴɢᴀᴋᴜan Tersebut Di ᴍᴀʜᴋᴀᴍᴀʜ Walaupun Sudah Terdapat Bukti Video"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*