“DuIu saya b3nc! lsIam tetapi sekarang saya sanggup m4ti kerana lsIam” – Nur Jacyntha

K!sah perjalanan seorang gad!s memeluk Islam telah menarik perhatian ramai terutama di laman sosiaI tahun lalu.

Gad!s berasal dari Sabah bernama Nur Jacyntha Florentius berkongsi kisahnya di Twitter mengenai perjalanannya sebagai Muslim dan bagaimana terbuka hati untuk memeIuk Islam.

Katanya bermula 2013, ketika melanjutkan pelajaran di sebuah universiti, dia mula bergauI dengan orang Muslim dan melihat apa itu soIat, berpuasa dan pelbagai lagi tentang agama Islam.

“Saya mula bandingkan agama Krist!an dengan lslam. Saya membuat penyelidikan, saya tonton YouTube, saya tanya ustaz dan dari situlah saya tahu banyak tentang lslam.

“Dari tak tahu apa-apa pasal Nabi, saya jadi tahu. Siapa Nabi Muhammad SAW, siapa Nabi lsa. Saya juga mula muat turun aplikasi al-Quran pada telefon pintar, sekali baca, saya dapat lebih banyak info.

“Saya mula ikut kawan Muslim berpuasa, dari puasa tak penuh sampai lah puasa penuh pada 2018,” katanya.

Bercerita lanjut, katanya pada 2013, dia pernah bermimpi seseorang berjubah putih datang kepadanya dengan hulurkan al-Quran diminta untuk dibaca.

“Kali kedua pula, saya bermimpi terdapat seorang makcik mengajak saya ke masjid untuk bersolat. Sejak dua tahun lalu, saya baca al-Quran menerusi YouTube, setiap kali tidur, saya akan bertemankan bacaan al-Quran dan pastinya saya tidur lena. Alhamdulillah.” katanya.

Memahami Islam hampir tujuh tahun, akhirnya Nur Jacyntha tampil berani meminta izin keluarganya untuk peIuk Islam dan tanpa disangka mereka sangat terbuka dengan perkara tersebut.

Dengan itu, Jacyntha berlapang dada mengucap dua kalimah syahadah dan bergelar seorang Muslim.

“Alhamdulillah selepas 7 tahun barulah berani nak bersua dan minta izin keluarga mahu peIuk Islam. Mereka izinkan, syukur, ayah beritahu kalau apa yang saya rasa itu terbaik, dia tidak haIang.

“Alhamdulillah selamat mengucap 2 kalimah syahadah, kini saya seorang muaIaf,” katanya.

Dalam pada itu, Nur Jacyntha juga pernah dikatakan memben ci lslam namun hidayah itu datang tanpa disedari.

“Dulu saya pernah b3nci IsIam tetapi lihat apa yang berlaku sekarang, saya sanggup mat! kerana IsIam.” katanya pantas menarik perhatian netizen.

Susulan daripada perkongsian yang dibuat oleh Nur Jacynth, rata-rata netizen telah meninggaIkan pelbagai pandangan di Twitter miliknya.

“Sebak baca. Bila seseorang betul betul nakkan Islam, ALLAH pasti tunjuk jalan untuk dia.” ujar SD.

Kata Ilias Aiman, “Muslim dan bukan Muslim adalah umat Nabi Muhammad SAW, hidayah milik ALLAH. Semua layak untuk masuk ke syurga dengan izin ALLAH.”

Tambah Junaidah pula, “Alhamdulillah, bersyukur kepada ALLAH SWT dan semoga diberikan dorongan dan juga panduan dalam mempelajari lsIam. Selamat datang kepada IsIam, Allahuakbar.”

Sumber: Sinar via mimbar raudhah

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber :https://sinetronmalaya.com/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“DuIu saya b3nc! lsIam tetapi sekarang saya sanggup m4ti kerana lsIam” – Nur Jacyntha"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*