Zul Yahya Bagi Satu Cadangan Kpd KKM Utk Pes4kit C0vid Yg Beragama Islam

Pelakon popular Zul Yahya memberi cadangan agar umat Islam yang positif C0vid-19 bergejala ringan dikuarantin di masjid.

Menerusi perkongsian di Facebook, pelakon berkenaan menyatakan cara berkenaan dapat menghidupkan amalan di masjid.

“Kenapa tak dikorintinkan umat islam + c19 gejala ringan di masjid-masjid bukankah itu lebih baik, mereka dapat hidupkan amalan-amalan masjid 24 jam dan masjid-masjid pun tak sepi.

“Kenapa tak digunakan peluang ini untuk hidupkan solat fardu di masjid-masjid menjadi suasana yang sangat luar biasa seperti solat Jumaat lebih banyak manfaat, mungkin boleh menambahkan kebaikan-kebaikannya pada mereka,” tulisnya.

Menurut Zul lagi, fungsi masjid itu sangat luas dan ia perlu diimarahkan sekiranya mahu dapatkan bantuan daripada Allah.

Ujarnya, dia serta sahabat-sahabatnya lain sedia untuk menguruskan pes4kit-pes4kit C0vid-19 yang dikuarantin di masjid.

“Kita semua fungsi masjid itu sangat luas buat kita semua kita nak dapatkan bantuan Allah swt tapi rumah2 Allah swt tidak diimarahakan. Ada cara Allah swt bagi tapi kenapa tak diusahakan ujian ini adalah hikmah buat kita bukannya musibah untuk khidmat,

“Saya serta sahabat-sahabat sedia bagi masa dan nak menguruskan manusia-manusia yang berada di masjid itu lebih mudah. Ada masjid-masjid yang luas mampu meletakan jemaah beratus ratus orang. Yang paling memgembirakan solat fardu sentiasa penuh seperti solat Jumaat,” jelasnya.

Ujarnya lagi, pada tahun lalu dia pernah menyuarakan pandangan berkenaan, namun tidak ada pihak yang cuba untuk melaksanakannya.

“NAK SERIBU DAYA TAK NAK SERIBU DALIH para ulama yg dimuliakan lagi dikasihi seluruh alam dan yang mulia para sahabat mohon panjangkan perkara ini menulis melalui pengalaman yang telah diusahakan,” ujarnya.

Menurut lelaki berusia 48 tahun itu, perkara itu dapat memberi kebaikan buat pesakit supaya berpeluang menjalankan amal ibadah di samping menghidupkan masjid yang kini sepi berikutan larangan solat jemaah.

Menjengah ruangan komen, rata-rata pengikut Zul menyokong kenyataan bintang filem Usin UFO itu. Pada masa yang sama, ada juga yang membantah cadangan tersebut dengan memberikan alasan tertentu.

Setuju, hidupkan semula masjid2

 

Terdahulu, pihak kerajaan mengeluarkan SOP aktiviti masjid baru yang hanya membenarkan bilangan jemaah solat sangat terhad, sementara aktiviti lain dan pengimarahan ditangguhkan.

Bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan, solat Jumaat dan fardu di masjid serta surau Jumaat, hanya 12 orang jemaah dibenarkan terdiri daripada pegawai masjid dan ahli Jawatankuasa (AJK) dengan penjarakan 1.5 meter.

Jemaah Berselawat Dalam TrakP0lis Selpas Dithan IngkarS0P PKP

Dalam perkembangan lain Seramai 37 jemaah dik.ompaun kerana melang.gar pr.osedur o.perasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selepas dipercayai menunaikan solat berjemaah di dua surau di Mukim Chetok, Tok Uban di sini, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas Asisten Komisioner Mohd Nasaruddin M Nasir berkata, kesemua jemaah terbabit terdiri daripada individu berusia antara 20 hingga 70 tahun dikesan in.gkar dengan S0P dalam pemeriksaan pada 9 malam itu.

Menurutnya, sebanyak 28 s.aman dikeluarkan di lokasi pertama diperiksa, manakala sembilan lagi diberikan kepada jemaah di surau kedua.

“Mereka dikenakan k.ompaun atas kes.alahan tidak memakai pelitup muka selain menunaikan solat Isyak berjemaah walaupun sudah sedia maklum bahawa tidak dibenarkan sepanjang PKP ini.

“Ia jelas melang.gar S0P termasuk penj.arakan fizikal yang bukan sahaja boleh memb.ahayakan, malah memberi r.isiko kepada penularan C0vid 19.

“Masyarakat sepatutnya mematuhi segala a.rahan kerajaan demi kesel.amatan bersama terutama untuk mengekang peningkatan jumlah m.angsa C0vid 19 yang semakin membimbangkan di Kelantan,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Sebelum ini, satu video berdurasi 22 saat tular di media sosial yang memaparkan sekumpulan individu dita.han dan sedang berselawat di atas kenderaan polis dipercayai ketika di bawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Mas.

Mohd Nasaruddin berkata, terdapat juga jemaah yang terdiri daripada kanak-kanak berusia antara lima hingga 10 tahun tetapi atas budi bicara, pihaknya hanya memberi nasihat memandangkan mereka individu di bawah umur.

“Pihak kami akan terus membuat rondaan dan pemantauan untuk mengenal pasti mana-mana kumpulan atau individu yang melang.gar S0P selain mengalu-alukan kerjasama masyarakat setempat untuk melaporkan kepada polis jika berlaku di kawasan mereka.

“Polis tidak akan berk.ompromi dengan mereka yang melakukan kesa.lahan membabitkan pelang.garan S0P terutama di sepanjang sekatan pergerakan penuh yang bermula hari ini.

Sumber: Facebook Zul Yahya via lawak malaysia, hmetro

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : http://trendingsangat.pw/2021/06/zz-ygya-cdgg/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Zul Yahya Bagi Satu Cadangan Kpd KKM Utk Pes4kit C0vid Yg Beragama Islam"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*