Menteri-menteri Berg4duh Sampai Hempas Meja Gara-gara MITI Bagi 95,000 Syarikat Beroperasi?

Selepas perintah kawalan pergerakan penuh (total lockd0wn) dikuatkuasakan bermula Selasa lepas, ramai pihak telah menyatakan rasa tak puas hati selepas masih banyak kilang-kilang yang dibenarkan beroperasi sepenuhnya.

Menurut sumber, telah berlakunya pertengkar4n panas melibatkan beberapa menteri baru-baru ini selepas Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah membenarkan lebih kurang 95,000 syarikat beroperasi, lapor FMT.

Dikatakan, pertengakaran tersebut berlaku pada awal minggu ini selepas beberapa menteri tak berpuas hati kerana MITI benarkan banyak syarikat beroperasi walaupun sebelum ini dah bersetuju untuk melaksanakan sekatan penuh.

Sebelum ini, kebanyakan menteri bersetuju dengan pelaksanaan sekatan penuh tetapi berita 95,000 syarikat mendapat persetujuan MITI untuk beroperasi menimbulkan bantahan, dan pertengk4ran tercetus.”

Kilang ‘titik panas’ jangk1tan c0vld-19

Kata sumber ini lagi, ramai menteri bimbang jika total lockdown tak dibuat dengan sebaiknya, wab4k c0vld-19 tak dapat dibendung dan pelaksanaan SOP jadi lebih mencabar.

Namun, kebimbangan utama adalah kebenaran diberikan untuk begitu banyak kilang meneruskan operasi walaupun hakikatnya, kilang-kilang ini adalah ‘titik panas’ untuk jangk1tan c0vld-19.”

“Hemp4s hemp4s meja depan PM”

Seorang lagi sumber pula telah mengaitkan pertelingkahan tersebut dengan status yang dimuat naik semalam oleh Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Facebook rasminya.

Kelonggaran diberikan MITI kepada pelbagai sektor untuk beroperasi semasa PKP 3.0 telah dikritik ramai di media sosial dengan bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan tidak harus merujuk sekatan sekarang sebagai “total lockdown.

Kalau betul, harapnya para menteri boleh duduk semeja dan bincang balik elok-elok supaya dapat jalan penyelesaian yang baik untuk semua.

FMT juga melaporkan perkara sama :

Sumber :https://lobakmerah.com/menteri-menteri-bergaduh-sampai-hempas-meja-gara-gara-miti-bagi-95000-syarikat-beroperasi/

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/02/pertengkaran-panas-antara-menteri-tercetus-selepas-miti-benar-95000-syarikat-beroperasi/

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber  :  https://powerdailynews.com/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Menteri-menteri Berg4duh Sampai Hempas Meja Gara-gara MITI Bagi 95,000 Syarikat Beroperasi?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*