Rakaman ‘Home Guard’ wanita zaman komvnis buat ramai kagum dan bangga

Apabila mendengar kisah berkaitan pep3r4ngan dan penj4jahan pada zaman dahulu, ramai percaya bahawa kaum lelaki yang biasanya akan berada di barisan hadapan untuk mengangkat senj4ta dan melawan mvsuh, sementara kaum wanita bertangungjawab dalam melindungi keluarga, rumah dan merawat kec3deraan ask4r.

Tetapi apa yang jarang diceritakan adalah bagaimana wanita zaman dahulu juga ramai yang sebenarnya berani ke hadapan untuk menentang musvh.

Mulan bukanlah satu-satunya kisah pahlawan wanita dari benua Asia yang kita patut kagumi kerana hakikatnya ramai di antara nenek moyang kita sendiri merupakan pahlawan yang berani.

Tidak dapat dinafikan tidak semua wanita mempunyai kemahiran mahupun kekuatan fizikal untuk menjadi pejvang tempvr, tetapi ternyata perkara itu langsung tidak mematahkan semangat kumpulan ‘home guard’ wanita yang bukan sahaja mampu mengendalikan senj4ta yang berat malah mereka dapat melakukannya sambil memakai baju kebaya.

Menurut perkongsian oleh hadesmelayu, wanita ketika zaman keg4nasan komvnis dahulu bukan sahaja menjadi penjaga kampung tetapi mereka juga direkrut untuk melakukan tugas-tugas polis.

Rakaman yang dikongsikan di Twitter itu menarik perhatian ramai yang kagum melihat golongan wanita menjalani latihan senj4ta dengan askar walaupun berkain batik dan tidak berselipar, dengan pelvru sen4pang di keliling pinggang.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : HCL

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Rakaman ‘Home Guard’ wanita zaman komvnis buat ramai kagum dan bangga"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*