Anwar Tak Setuju ‘Sus4hkan’ Antiv4ksin, Sekalii Khairy Bid4s Anwar Balik

PETALING JAYA: Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin menegaskan, kerajaan telah sehabis usaha memberi penerangan berhubung kebaikan dan keberkesanan v4ksin C0vid-19 sejak awal lagi.

Malah, kata beliau, pihaknya telah mengemukakan segala bukti dan saintifik berhubung pelalian tersebut dan usaha itu tidak pernah terhenti.

“Nak kata kerajaan tidak cukup bagi penerangan tentang v4ksin tidak betul. Kita dah kemukakan segala bukti saintifik tentang keberkesanan v4ksin C0vid-19 dari awal lagi. Kita terus memberi penerangan.

“I’m sorry, i have to be firm on this issue. Call me dajj4l or whatever. (Saya minta maaf, saya kena tegas dalam isu ini. Panggilah saya d4jal atau sebagainya),” kata Khairy menerusi ciapan Twitter beliau hari ini.

Khairy merujuk kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyifatkan kenyataan beliau yang akan ‘menyusahkan’ kehidupan harian golongan antiv4ksin jika mereka terus men0lak penerimaannya sebagai satu langkah s0mbong.

Menurut Anwar, menjadi usaha kerajaan memastikan semua rakyat di negara ini menerima v4ksin adalah dengan menggunakan kaedah merayu dan mendidik golongan ini mengenai kelebihan v4ksin bagi menent4ng C0vid-19.

Sebelum ini, Khairy menegaskan Kementerian Kesihatan komited untuk terus menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia menerima v4ksin malah akan ‘menyus4hkan’ kehidupan harian gol0ngan antiv4ksin jika mereka terus menolak penerimaan v4ksin

Baru Je YB KJ umum akan ‘menyukarkan’ hidup, Ini reaksi pedas dari Rita dan Zul

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin semalam membuat satu kenyataan yang agak mengejutkan apabila mahu mengambil pendekatan untuk ‘menyusahkan’ hidup mereka yang men0 lak vksin.

Tindakan itu dipercayai antara sebahagian komitmen kerajaan untuk terus menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia menerima vaksin.

Biarpun disambut baik oleh hampir semua masyarakat, namun kenyataan itu juga turun mengundang rasa tidak puas hati oleh sesetengah pihak termasuklah beberapa selebriti terkenal.

Antara yang kelihatan menyuarakan pandangan mereka adalah pelakon Zul Yahya dan Rita Rudaini.

Menerusi satu hantaran di Instagram Zul Yahya, keputusan kerajaan itu dianggap seolah menyekat kebebasan umat untuk hidup dengan baik.

“Ramai ahli keluarga aku, sahabat aku yang ambil vaksin dan juga yang tak ambil vaksin tapi tidak ada jurang permisah antara kami.

“Tidak ada siapa yang lebih atau pun yang kurang, kami masih berkasih sayang kerana Islam itu ada di dalam diri kami. Masing-masing berikhtiar untuk hidup baik,” katanya.

Jelasnya, tidak sampai 10 peratus golongan yang tidak mengambil vaksin dan mereka bukan penj3 n4y4h atau pun p3 ngg4n4s.

“Mereka juga ada dalam kalangan oang alim dan mereka juga banyak membantu negara dan rakyat. Jangan terlalu somb0 ng dengan keputusan kamu hingga menyekat kebebasan umat untuk hidup dengan baik,” katanya.

Sementara itu, aktres Rita Rudaini turut berpandangan yang sama.

Menurut Rita, dia menyuarakan pendapatnya tentang vksin kerana itu adalah haknya sebagai rakyat.

“Ya saya ‘prosafe’ pun tak ada hak. So antivaksin ke, ‘prosafe’ ke, saya menyuarakan hak sebagai rakyat yang bayar tax, cukai pintu dan macam-macam lagi.

“Takkanlah bersuara pasal hak pun dikatakan mel4wan kerajaan, kita bukan buat jenayah

Sekadar info, Khairy turut menjelaskan kerajaan tidak akan memberi muka kepada golongan anti-vaksin kerana mereka sendiri memilih untuk menolak vaksin.

“Mungkin berbunyi sedikit kasar tetapi pendekatan kita juga adalah untuk ‘menyusahkan’ hidup mereka yang memilih untuk tidak menerima vaksin.

“Ini adalah kerana anda sendiri memilih untuk tidak menerima vaksin melainkan anda tidak boleh menerima vaksin atas faktor kesihatan dan dikecualikan juga dalam sistem MySejahtera tetapi jika sebaliknya, maka memang kami akan susahkan hidup anda,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook TrexMedia

Sumber : Gempak

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Anwar Tak Setuju ‘Sus4hkan’ Antiv4ksin, Sekalii Khairy Bid4s Anwar Balik"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*