Alhmdullilah. Ini Jadual Bayaran Bantuan Keluarga Malaysia Yang Terbaru, Ada Empat Kali Dult Masuk

Kuala Lumpur – Pastinya ramai nak tahu bilakah tarikh bantuan ker.ajaan akan dibayar. Ker.ajaan setiap tahun menyediakan pelbagai jenis bantuan khusus untuk kelangsungan hidup rakyat.

Bantuan tunai seperti Bantuan Keluarga Malaysia BKM amatlah membantu mengurangkan b.eban rakyat Malaysia yang terkesan aki.bat ekonomi dan juga penul4ran w.abak.

Dengan adanya bantuan daripada pihak kerajaan, ianya sedikit sebanyak dapat meringankan kos sara hidup yang ditanggung orang awam. Selain itu, bantuan ini juga dijangka dapat membantu mereka yang kema.tian ahli keluarga menerusi skim khairat kem.atian yang ditawarkan.

Jadi bilakan bantuan-bantuan ini akan disalurkan?. Rujuk maklumat yang akan dikemaskini dari semasa ke semasa di bawah.

Terdapat pelbagai jenis bantuan yang akan disalurkan oleh kerajaan menerusi Pembentangan Belanjawan 2022 yang telah diumumkan dahulu.

Bantuan Keluarga Malaysia BKM pada tahun ini akan memberi manfaat kepada lebih 9.6 j.uta penerima dengan peruntukan sebanyak RM 8.2 bi.lion, kata Me.nteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Beliau berkata, jumlah ini meningkat daripada 8.6 j.uta penerima dengan peruntukan sebanyak RM 7 bi.lion di bawah Bantuan Prihatin Rakyat BPR pada tahun lalu.

Bagi mengurangkan golongan yang tercicir, data yang berikut akan dibawa secara automatik ke dalam sistem BKM untuk disemak silang kelayakan mengikut syarat yang ditetapkan,” katanya sempena pendaftaran Bantuan Keluarga Malaysia Lembaga Hasil Dalam Negeri LHDN di Jalan Duta.

Data itu ialah penerima BPR 2021, penerima Bantuan Khas C.0vid19 BKC B40 2021 dan pemohon BPR 2021 yang tidak lulus atas alasan menerima Geran Khas Prihatin.

Selain itu, data agensi ker.ajaan yang lain merangkumi data e-Kasih, bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat, penghuni Perumahan Awam atau Projek Perumahan Rakyat di bawah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur DBKL serta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Orang asli Jabatan Kemajuan Orang Asli, gelandangan berdaftar dengan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat KPWKM serta DBKL, ibu tunggal berdaftar dengan KPWKM, penerima Skim Insurans Pekerjaan Perkeso dan penerima zakat atau Baitulmal di Lembah Klang.

Perkembangan ini sesuatu yang positif kerana ia secara tidak langsung dapat mengurangkan risiko penularan C.0vid 19 apabila pemohon tidak perlu keluar dari rumah dan hadir ke kaunter perkhidmatan BKM.

“Kerajaan mahu memastikan bahawa mereka yang layak atau masih tiada dalam pangkalan data kerajaan dapat mendaftar dan memohon,” katanya.

Beliau berkata penerima sedia ada yang mempunyai sebarang perubahan maklumat juga berpeluang untuk membuat pengemaskinian.

Sementara itu, Tengku Zafrul berkata, LHDN mengambil inisiatif untuk membuka kaunter perkhidmatan BKM di semua pejabat cawangan LHDN, Pejabat Satelit, Pusat Khidmat LHDN dan Pusat Transformasi Bandar di seluruh negara pada hujung minggu.

Menurutnya, langkah itu untuk memudahkan urusan rakyat mendaftar bantuan tersebut terutamanya bagi pemohon yang tidak mempunyai kemudahan Internet. Ia dibuka pada 7, 8, 28 dan 29 Januari 2022 bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor manakala pada 8, 9, 29 dan 30 Jan 2022 bagi negeri-negeri lain.

Jadual Fasa Bayaran BKM

Umum mengetahui bahawa bantuan bagi tahun 2022 antaranya adalah Bantuan Keluarga Malaysia BKM iaitu bantuan kewangan yang akan menggantikan Bantuan Prihatin Rakyat BPR. Info terkini mengenai bantuan ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa.

Diharapkan dengan perkongsian ini, semua penerima-penerima bantuan dapat menyusun atur perbelanjaan dan menggunakan duit bantuan dengan sebaiknya. Boleh kongsikan pada orang lain agar ramai lebih peka.

Kredit : Sinar/MySBR

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook TrexMedia

Sumber : https://kisahbena.com

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Alhmdullilah. Ini Jadual Bayaran Bantuan Keluarga Malaysia Yang Terbaru, Ada Empat Kali Dult Masuk"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*