Akhirnya Svspek Utama pukvl pelajar tahfiz Berjaya Dit4han. Begini Keadaan Svspek, PoIis Turut Beritahu Dimana Dia Ditahan

” Terima kasih PDRM”

Itu perkongsian di Muhammad Fazil atau lebih terkenal dengan panggilan Cik Ton di Instagram beliau, sebentara tadi.

Sambil berkongsi gambar sus-pek dengan tangan berg4ri, Cik Ton, 49, memaklumkan sus-pek utama yang menyer4ng serta memukvI pengajar dan pelajar di sebuah pusat TAHFlZ sudah ditahan.

Sementara itu, laporan MalaysiaGazette memberitahu tiga lelaki sus-pek yang disyaki terlibat dalam kes pukvl seorang pelajar dan guru tahfiz yang berlaku di Lipis sudah ditahan di I0kap Ibu Pejabat Polis Lipis sebelum mendapatkan perintah re-man.

Ditahan di Himpunan Ahli RXZ

Ketua Polis Daerah Jerantut, Superintendan Azli Mohd Noor berkata, dua daripada tiga lelaki berkenaan ditahan di Himpunan Ahli RXZ di Kuala Terengganu.

Manakala seorang lagi ditahan di Jerantut, Pahang.

” Kedua-dua sus-pek yang ditahan di Terengganu difahamkan turut serta dalam perjumpaan besar-besaran RXZ pada jam 2 pagi.

” Manakala seorang lagi ditahan jam 8 pagi ini di Felda Lepar Utara 1, Jerantut,” katanya ketika ditemui sidang media di IPD Lipis, hari ini.

Ketiga-tiga sus-pek yang ditahan akan disiasat di bawah Sksyen 147 Knun Kesksaan kerana merusuh dan Sksyen 448 Knun Kesksaan kerana mencer0-boh kawasan.

Ke.s berkenaan turut dis1asat di bawah Sksyen 15 (1) (a) Akta Dad4h Berb4haya 1957 atas ksaIahan memasukkan dad4h ke dalam badan.

Ia hasil ujian ur1n mendapati ketiga-tiga sus-pek yang berusia 30-an itu positif dad4h jenis he-r0in.

Larikan diri, ingatkan berani sangat

Terdahulu, Cik Ton yang juga seorang aktivis dan sahabat baik kepada presiden Semboyan, Yusuf Azmi, turut berkongsi maklumat identiti sus-pek pada perkongsian berasingan sebelum itu.

” Dikehendaki sus-pek pukvI ustaz dan pelajar TAHFlZ. Diberitakan sus-pek ni berasal dari Jerantut dan hari ini dia pergi ke gathering RXZ member di Terengganu.

” Dia menggunakan kereta jenis 4×4 Isuzu Dmax..No plate AGM 4666.”

Berdasarkan maklumat tersebut, sus-pek utama kjadian tersebut masih bebas dan difahamkan lelaki itu telah meIarikan diri manakala dua rakannya telah ditahan.

Rata-rata menulis komen sus-pek utama bukanlah berani sangat pun biarpun dalam vdeo dia dengan megah bersembang macam geng-ster besar, tapi akhirnya meIarikan diri.

” Mu tahu dok 16 tahun aku jaga 2000 orang, aku kontrol budak-budak jahat..mu tahu dok!” kata lelaki terbabit sambil terjerit-jerit dan kemudian menendang seorang pelajar TAHFlZ di situ.

Malah, rakan sus-pek dilihat turut sama menam-par dan memukvI budak TAHFlZ itu yang tidak mampu mempertahankan diri.

Datang bawak geng pukvI budak

Sebagaimana kata-kata Yusuf Azmi, sungguh memaIukan apabila lima orang lelaki dewasa datang ramai-ramai hanya nak pukvI seorang budak.

Jika pergi seorang pastinya dia tak berani, justeru dia bawa geng kerana takut nanti dia pulak kena belasah dengan budak-budak…agaknya lah.

” Bayangkan lah, maIu nya kau ni, kau ramai-ramai datang..dah tua-tua datang pergi Iawan budak-budak..ko tak maIu ke?

” Konon nak tunjuk kuat tapi b#doh bukan main..buat apa kau nak tunjuk hero dengan budak-budak..” kata Yusuf Azmi menerusi satu vdeo yang dikongsi di Instagram beliau.

Tambah Yusuf Azmi, biar apapun alasannya, si pelaku tidak seharusnya mengambil tndakan sendiri kerana negara ini ada undang-undang.

Jikalau betul punca kjadian disebabkan anak saudara si pelaku bergadvh dengan pelajar TAHFlZ lain, sepatutnya biar mudir atau guru mereka sahaja yang ambil tndakan.

Dengan tak pakai baju nya

Apatah lagi datang dengan tidak berbaju dan masuk ke dalam kawasan surau tempat budak-budak belajar hafazan tanpa membuka kasut, sememangnya ia sangat kurangAjar.

Terdahulu, tular dalam media sosial sejak semalam beberapa rakaman video yang menunjukkan beberapa orang lelaki bertndak menyer4ng sebuah pusat TAHFlZ di Jalan Cheneras, Kuala Lipis Pahang.

Dalam video berdurasi 1.53 minit berkenaan jelas menunjukkan seorang lelaki yang memakai seluar pendek memar4hi seorang mngsa sebelum bertndak memukvInya.

Berdasarkan rakaman lelaki yang memakai kasut berkenaan menyatakan tidak berpuas hati apabila anak saudaranya dan pelajar lain dipukvI.

Lelaki tersebut berkenaan kemudiannya memukvI mangsa sebelum mengajaknya bergadvh.

Menurut Ketua PoIis Daerah Lipis, Superintendan Azli Mohd Noor, kedua-dua sus-pek berusia 30-an berkenaan ditahan dalam beberapa serbuan di sekitar Damak di Jerantut hari ini.

” Kedua-dua sus-pek ditahan rem4n selama empat hari bermula hari ini dan ke.s disiasat mengikut Sksyen 147 Kanun Kesksaan kerana meru-suh dan Sksyen 448 Knun Kesksaan kerana pencero-bohan kawasan.

” Tiga lagi sus-pek masih dikesan termasuk seorang sus-pek utama yang telah dikenal pasti butiran peribadi dan usaha menangkap sus-pek sedang dipergiatkan.

Katanya kedua-dua sus-pek yang ditahan didapati p0sitif dadh jenis meth4mphe-tamine dan turut dis1asat di bawah Sksyen 15 (1) (a) Akta Dadh Berbhaya 1952.

Tak puas hati soal pembayaran makanan

Dalam pada itu katanya, berdasarkan laporan kjdian dipercayai berpunca akibat sus-pek tidak berpuas hati terhadap penjaga pusat TAHFlZ berkenaan berkaitan pembayaran makanan di pusat TAHFlZ itu.

Beberapa artis seperti Sharnaaz Ahmad, Wak Doyok, Zulhuzaimy dan Alif Satar turut menulis komen mengec4m serta meminta pihak polis segera menangkap si pelaku.

Sumber:hmetro, IG Cikton dan MalaysiaGazette

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook TrexMedia

Sumber : https://www.asiakini.com

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Akhirnya Svspek Utama pukvl pelajar tahfiz Berjaya Dit4han. Begini Keadaan Svspek, PoIis Turut Beritahu Dimana Dia Ditahan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*