Boleh Saya Bantu Tapi Bersyarat, Abu Syafiq Mahu Bantu Warga Rohingnya.

1su r0hingya menjadi perhatian ramai di media sosial sejak beberapa hari lalu selepas pihak berkuasa memintas cubaan sebuah bot membawa pelarian r0hingya memasuki negara ini pada 16 April lalu.

Polemik terbaru juga menyaksikan sesetengah pihak membangkitkan masalah yang dibawa etnik r0hingya dan menjadikan ia sebagai salah satu alasan menjustifikasi sikap kerajaan sekarang.

Abu Syafiq hari ini tampil menawarkan bzntuan secara terbuka untuk membantu r0hingya, tapi ada syarat yang mesti dipenuhi. Berikut tulisan beliau

BAGI r0hINGYA PADA SAYA BANTU

“Selain saya membantu rakyat Malaysia yang susah kali ini saya mahu bantu semua muslim r0hingya di tanah air mengikut kemampuan saya terutama orang muda yang kelak dapat pula membantu rakan mereka dan keluarga.

Muslim r0hingya boleh terus call atau WhatsApp saya +60192713781 atau lebih mudah send mesej di Instagram saya

www.instagram.com/ustazabusyafiq

Jangan bimbang saya sedia membantu selain saya juga bantu orang Msia yang memerlukan.

Tapi utk muslim r0hingya yang baik2 sahaja ye. Kerana saya tidak mahu masaalah pada masa mendatang” -tulis Ustaz Abu Syafiq di akaun IG beliau

Perkembangan terbaru itu juga mencetuskan kebi1mbangan sekiranya krisi1s pada 2015 berulang kembali. Ketika itu ramai pelarian r0hingya m4ti1 di lautan selepas negara-negara Asia Tenggara menolak kemasukan kapal mereka.

Sebelum ini, Nik Abduh juga menyatakan kebimbangan yang sama

Seorang pemimpin PAS mengingatkan orang ramai di negara ini agar tidak berasa hebat dengan menjulang usaha pend4kwah, Ebit Lew, tetapi pada masa sama gagal bersikap santun kepada orang susah lagi tertindas.

Ahli Jawatankuasa Pusat PAS, Nik Abduh Nik Abdul Aziz, berkata orang Islam sepatutnya menyatakan rasa bersyukur dengan menolong dan membantu umat yang tertindas.

Pada masa sama, katanya, mereka perlu berfikir untuk menyelesaikan isu berkaitan, bukannya menghaburkan kebencian dan dendam.

Nik Aziz ‘lied’ too to protect party secrets, son says to defend …

Jelasnya, t1ndakan memburukkan saudara seagama yang jelas dizali1mi dan diti1ndas adalah satu d0sa besar dan ‘membvnuh’ nilai Ramadan.

“Jika anda tidak mahu mempertahankan hak saudara semuslim anda bangsa r0hingya, maka diam saja.

“Bersuara memburvkkan saudara semuslim yang tertindas oleh kez4liman musuh Islam adalah dosa besar.

“Ia membvnuh nilai Ramadan anda. Ia membvnuh jiwa dan nurani anda. Ia menarik sifat rahmah kurniaan Allah dalam jiwa setiap Muslim.

“Jangan diri berasa hebat menjulang Ustaz Ebit Lew sebagai duta kasih sayang negara, tetapi dalam masa yang sama men1nggalkan akhlak mulianya menyantuni orang-orang yang susah, apatah tertindas,” katanya.

Membuat kenyataan di media sosial, ahli parlimen Bachok itu juga mengingatkan umat Islam di negara ini, kalau pun tidak mahu mahu mempertahankan hak Muslim r0hingya, mereka jangan sesekali bersuara memburukkannya.

Lidah fitn4h musuh Islam

Bot tersebut membawa kira-kira 200 orang r0hingya yang mahu memasuki Malaysia menerusi perairan Langkawi.

Langkah itu mendapat kritikan kerana pada sebelum ini pemimpin Umno dan PAS bersolidariti bersama etnik berkenaan.

Pemimpin tertinggi kedua-dua parti juga beberapa kali menyatakan komitmen untuk membela pelarian terbabit melalui siri ucapan masing-masing.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: M.B

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Boleh Saya Bantu Tapi Bersyarat, Abu Syafiq Mahu Bantu Warga Rohingnya."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*