Dikatakan Ada Warga R0hingya Menuntut Hak Agar Selayang Diberikan Khas Sebagai Kawasan Mereka

Nampaknya isu pelarian Rohingya masih lagi menjadi topik utama rakyat Malaysia buat masa kini. Ini berikutan wujudnya kisah mereka yang menuntut hak-hak dari kerajaan Malaysia berkaitan status dan juga keistimewaan selama berada di negara ini.

Sudah pasti ianya menjadi keres4han ramai rakyat Malaysia yang akhirnya kurang senang dengan tuntutan tersebut. Selama ini mereka sudah banyak berlembut dengan pelarian Rohingya sehingga menutup sebelah mata dengan segala aktiviti yang mereka lakukan.

TUNTUT SELAYANG SEBAGAI TEMPAT ROHINGYA

Antara kawasan tumpuan pelarian ini adalah sekitar Selayang. Di sini lah sarang penempatan mereka sehingga kan ada video tersebut, dipercayai dari warga Rohingya yang menuntut hak agar Selayang diberikan khas sebagai kawasan mereka.

Yang membangki1tkan kemar4han ramai antara kita lagi adalah sikap segelintir warga Rohingya yang ker4s kepala dan ikar dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

ROHINGYA INGKAR DENGAN PKP

“Update terkini. Kawasan perumahan area Sri Ternak Selayang ( area pasar borong lama ) yg ada geng rohingnya tu. Buat Hal lagi. Tak habis2 menyusahkan tentera, polis n penduduk local situ.”
“Tlglah sedar diri. Total lockdown kawasan situ dah skrgni! Selamba Korg Naik motor n kete lebih sorg. Selamba Korg potong kawad besi. Tanyalah sendiri kt penduduk tempatan area sini ye. So siapa pandai mulakan petisyen tuntut desak kerajaan bertegas ye?”
Kredit Shogun IV Teefour
“Korg mulakan, mesti ramai yg akn follow. Kalau buat ujian covid – sorg je sangkut, automatik beberapa kawasan situ akan ditutup utk dikawal ketat. Mcm da nampak Raya takde chance nak balik umah org tua.”
“Plz hormat kami sebagai tuan rumah..kasihani tentera Dan polis kami. Video bangsa dorg ni potong n lolos kawat besi da terdelete plak. Kalau Tak bleh share. Harap lps pkp ni tindakan pembersihan besar- besaran dpt dibuat!”

WARGA ASING POTONG KAWAT BERDURI

Semalam tersebarnya satu video yang dipercayai warga asing bertindak memotong kawat berduri yang dipasang oleh pihak Angkatan Tentera Malaysia. Jelas video berkenaan mendapat banyak kritikan kerana telah mencabar pihak berkuasa negara serta perintah yang dikeluarkan.

Sentimen mengenai pelarian Rohingya semakin hang4t dibahaskan di negara kita dan meminta agar pihak kerajaan lebih meneliti perihal masalah yang mereka timbulkan. Apa pun semoga orang ramai patuh dengan arahan PKP dan terus kekal berada di rumah masing-masing.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Infomeecks

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Dikatakan Ada Warga R0hingya Menuntut Hak Agar Selayang Diberikan Khas Sebagai Kawasan Mereka"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*