‘Kenclng, Ber@k Semua Atas Katil’ – Bekas Psaklt Covld-19 Stage 5 Cerita Pengalaman

Tidak din4fikan, jumlah peningkatan k3s p0sitif Cov1d-19 di negara kita semakin men1ngkat dan ianya membuatkan ramai b1mbang dijangk1ti v1rus tersebut. Seorang pengguna Facebook iaitu Zicko Syah berkongsikan pengalamannya sendiri ketika ‘diser4ng’ v1rus Cov1d-19 ini sehingga membuatkan dia tidak terd4ya dan lem4h.

Difahamkan, dia berada di stage 5 sehingga memerlukan alat bantuan pen4fasan dan pernah tidak sedarkan diri.

Mel4wan Cov1d-19 stage 5 selama 30 hari. Syukur, Alhamdulillah aku sihat juga selama beberapa hari mel4wan v1rus Cov1d-19. Ini antara serba sedikit pengalaman aku kena v1rus Cov1d-19. Moga-moga ada yang baru dijangk1ti atau yang belum kena jangk1ti kita ambil ikt1bar semoga kita dijauhkan dari dijangk1ti v1rus ini, sebab ramai menganggap kalau terkena ni kena kuar4ntin dua minggu bagi panadol dan boleh balik ternyata tidak. Cov1d ada peringkat dia. Ini serba sedikit tahap j4ngkitan Cov1d-19.

Terdapat lima peringkat klin1kal Cov1d-19. Tahap 1 tanpa gejala, tahap 2 simpt0matik dan tiada rad4ng p4ru-p4ru, tahap 3 simpt0matiik dan rad4ng p4ru-p4ru. Manakala tahap 4, simpt0matiik, rad4ng p4ru-p4ru dan oksigen diperlukan. Tahap 5 adalah sak1t tervk dengan keg4galan multi0rgan.

Aku adalah seorang yang paling jaga SOP, sampaikan kedai dan COD pun aku tak buka sebab risau kena j4ngkit. Ramai yang mesej macam mana boleh kena, sebenarnya kalau mahu jawab soalan tu memang susah sebab kita tak nampak v1rus ni. Kita hanya boleh buat andaian kena di sana kena di situ tapi tak sahih. Usah buat andaian berteka-teki dengan pes4kit berikan kata-kata semangat sudah memadai.

Sebenarnya sebelum kena masuk w4d aku sudah dem4m on off makan panadol sihat pastu sak1t balik . Lima hari juga aku tah4n s4kit di rumah. Lepas tu ada kekuatan sikit baru la pergi hospital, lepas check doktor sahkan aku P0SITIF COV1D-19. Sed1h juga tapi tawakal ja mahu sembvh, aku kurang bernasib baik sebab aku mempunyai sympt0m yang tervk seperti dem4n, sak1t kepala, h1lang der1a bau, ses4k naf4s dan batvk.

Lepas check, aku terus kena bawa di pusat ku4rantin Kota Belud, malam pertama aku bergelvt sendiri dem4m yang tervk sak1t kepala, suhu 38.8. Sampai la malam kedua di pusat ku4rantin Kota Belud dan untuk raw4tan check tek4nan d4rah dan sebagainya. Pukul 3 pagi, doktor maklumkan aku akan di hantar di HQE. Tepat pukul 4 pagi, aku sudah start mvntah-mvntah pakaian habis basah.

Pukul 5 pagi ambulance hantar dari Kota Belud ke HQE dalam perjalanan memang aku tak sedar time tu aku pakai b4ntuan alat pern4fasan, sampai je naik kerusi roda pergi emergency HQE. Bila tengok kiri kanan semua pakai PPE.

Time di emergency aku kena check j4ntung, p4ru-p4ru dan memang Cov1d sudah ser4ng p4ru-p4ru badan penuh dengan wayar time tu. Lepas 8 jam di emergency, aku terus dibawa masuk w4d biasa untuk hari pertama di HQE. Malam pertama di w4d biasa aku mula rasa dem4m tapi dalam keadaan terkawal. Hari kedua keadaan aku makin tervk n4fas makin ses4k, malam tu juga aku dipindahkan w4d ke tingkat 3 di HDW (unit raw4tan rapi) sebelah dengan 1CU. Selama berapa hari di HDW k3ncing dan ber4k semua di atas katil.

Alhamdulillah lepas berapa hari di HDQ, oksigen makin pulih dan paru-paru mula berkembang dan boleh bernaf4s dengan tenang, tidak lama tu aku dipindahkan ke w4d biasa tapi masih pakai bantuan alat pernaf4san. Setelah 4 hari di w4d biasa perkara yang paling happy adalah aku tak perlu sudah guna bantuan alat pern4fasan. Syukur Alhamdulillah dan selepas 11 hari di wad barulah merasa masuk toilet.

Paling happy bila dapat mandi. Ya Allah tervja mandi setelah 13 hari tak mandi menang1s dalam toilet berdoa time mandi. Alhamdulillah keadaan aku di w4d biasa makin okay cuma kadar gula dalam badan naik mungkin disebabkan ubat dalam badan dan selama di wad aku hari-hari kena insull1ne.

Keadaan aku semakin hari semakin okay di w4d biasa. Alhamdulillah… tapi tangan pula bengk4k bekas j4rvm (bengk4k yang amat s4kit) ambil masa lama nak pulih keluar wad pun masih bengk4k dan sambung makan antib1otic.

Sumber: Zicko Syah

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: OHBULAN

Apa komen anda?

Be the first to comment on "‘Kenclng, Ber@k Semua Atas Katil’ – Bekas Psaklt Covld-19 Stage 5 Cerita Pengalaman"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*