Kerana Terlalu Lurus Bendul, Rihana Petra Nyaris DlTlPU

Pernah membaca k0men di IG mengenai peniaga syiling lama? Akhirnya terdedah bahawa kebanyakan k0men tersebut adalah sc@mer yang cuba men!pu wang anda.

Bagaimana pula dengan mesej langsung (direct message) daripada seseorang yang tidak dikenali mengatakan mereka dalam kesus@han dan perlukan bantuan kewangan? Mesej ini datang lengkap dengan pekej kon0nnya orang tersebut dalam kesus@han, punya anak ramai, ibu tunggal ataupun mengalami kecac@tan (0KU).

Bagi orang yang pandai membaca pen!puan, pasti akan sedar lebih awal dan mudah mengenalpasti m0dus oper@ndi ini. Tetapi kelmarin, Rihana 0ksana Petra, mantan isteri kepada Sultan Kelantan hampir tert!pu.

Semuanya bermula apabila Rihana memuatnaik status mengatakan beliau mendapat mesej daripada seorang ibu maIang.

‘Salam, I need your heIp, I need RM500 to start new life with my kids, hope you can help me’ bunyi mesej tersebut.

Yakin dengan mesej tersebut, Rihana bertanyakan pengikut IGnya bagaimana cara terbaik untuk menolong ibu maIang itu. Tetapi pengikut Rihana pantas memberitahunya bahawa mesej itu adalah sc@mer.

‘Oksana, please don’t g!ve m0ney, they are sc@mer, they send this to many people’ nasihat salah seorang daripada mereka.

Rihana pada mulanya enggan mempercayai mereka. Beliau mengatakan telah berbual dengan ‘ibu maIang’ itu dan mendapati dia benar-benar berada dalam kesus@han.

‘I f0und 0ut it’s not sc@m, she reaIly is a disabIe mother and po0r with a b@by’ kata Rihana yakin menjawab komentar pengikut-pengikutnya.

Bagaimanapun, semakin ramai yang menasihati beliau untuk berhati-hati.

‘Don’t give to her, don’t trust’

‘Please be careful with sc@mer’

‘Many people will take adv@ntage, good that you want to heIp but this one not ok’ kata pengikut-pengikutnya lagi.

Nasib baik, selepas menerima beratas-ratus komen memberikannya am@ran, Rihana mula sedar beliau bakal dit!pu dan serta-merta mem@dam status IG tersebut.

Ramai membuat spekuIasi bahawa ins!den kecil ini menunjukkan Rihana seorang wanita Iurus benduI yang mudah tert!pu dan termakan pujuk rayu.

Semoga beliau lebih berhati-hati di masa depan.

Sumber:cari

Apa komen anda?