Anak Men1nggal Dunia Kerana Influ3nza B, Ibu Kesal Beri Ub4t Cucvk Pvnggung

Mungkin ramai yang tidak tahu, penggunaan ub4t masuk punggung untuk meredakan d3mam adalah merb4haya dan mempunyai ris1ko yang tersendiri. Ibu bapa hendaklah mendapatkan nasihat d0ktor bagi jumlah d0s yang sesuai untuk anak.

Seperti perkongsian wanita ini di Facebook, dia mend4kwa anaknya adalah salah seorang m4ngsa kem4tian influ3nza yang berlaku pada 2018. Pada ketika itu, dia memberikan ub4t jenis V0ren untuk menurunkan suhu badan yang p4nas tanpa membawa anak ke kl1nik terlebih dahulu.

Salah seorang m4ngsa influ3nza

Tak pernah tak sayang. Maafkan mama kalau g4gal menjaga Mu’adz, sebelum arw4h pergi, petang tu dia beria-ria ajak main, pegang pipi mama cakap meow2 tapi mama sibuk tengok tv, bodohnya mama masa tu, mama tak sedar tu tanda-tanda awk nak tinggalkan mama selama-lamanya

Hari ini 23/1/2020 sekiranya arw4h masih ada, genaplah umurnya 4 tahun. Hari ini aku cerita sikit macam mana arw4h pergi meninggalkan kami, dia salah seorang mangsa influ3nza. Yang pasti kami suami isteri tak tahu dimana arw4h dapat j4ngkitan (tapi kami ada ke airport hantar family pergi umrah)

Influ3nza ni cepat mer3bak dan kena cepat dapatkan raw4tan. Jangan jadi macam aku kerana sibuk oncall anak d3mam lambat dapatkan raw4tan. Pada 11/11/18, 3am arw4h dah start d3mam dan aku bagi supp V0REN alhamdulillahhh d3mam kebah, pada pukul 7pm pada hari sama arw4h d3mam lagi, supp V0REN diberi lagi. Tapi d3mam tak turun, aku buat tepid sponging (mandi berjelum) tapi masih tak kebah (dalam masa sama dilema nak gi klinik untuk raw4tan sebab aku oncall tak tahu nak pass kat sape, inilah keputusan paling b0doh sekali yang pernah aku buat).

D3mam mengg1gil 40.4 darjah celcius

Ni gambar beberapa jam sebelum arw4h brain d3ath. Anak syurga ni masih ketawa masa suhu 40.4’C. Setiap kali tengok gambar ni, air mata tak putus2 mengalir. Mama betul-betul rindukan Mu’adz sayang

Pukul 10pm anak dah start mengg1gil d3mam 40.4 darjah, arw4h masih boleh senyum. Nak tak nak redah je ke kl1nik swasta. Sampai sana alhamdulillahhh tak ada patient, masuk jumpa d0ktor (yang ni part paling aku nak m4rah sampai nak s4man d0ktor nih). Doktor cuma amek temperature tanpa sentuh anak aku, ckp tanya d3mam bila, tak check pernafasan ke apa, cek tekak pon tak, dia cakap d3mam biasa sebab aku dah bagi supp VOREN.

D0ktor tak bagi ub4t dah, katanya balik jelum je. Balik dari klinik dengan tanpa ubat aku tak sedap hati direct ke HTAA. Otw ke h0spital anak aku macam dah drowsiness dah, pastu dia start s4wan. Aku dalam kereta rasa lama sangat perjalanan nak sampai ke h0spital. Sampai ke h0spital terus masuk red zone. Arw4h masih drowsy lagi, d0ktor bagi supp valium dengan supp parac3tamol dan on oksigen high flow mask. Dalam masa sama kena mandi berjelum. Anak aku dah menggigil. Team peads dah datang dan suruh admit. Otw nak naik anak s4wan lagi, iv valium diberi lagi.

Lebih kurang pukul 1am ada kat atas kena temu ramah dengn HO, anak aku tidur (kurang sikit risau, tapi sebenarnya masa tu la anak aku dah start nak brain d3ath). Aku tukar shif dengan papa dia jaga arw4h. Si abg tak boleh naik, jadi aku decide untuk balik memandangkan abg penat nak tidur (masa tu aku terlalu mengantuk, tak tahulah kenapa). Lebih kurang pukul 3am papa dia call guna telefon h0spital katanya anak kritikal dah buat CPR. Aku mengg1gil, tinggalkan abgnya pada kakak Balqis.

Internal bleeding dan brain d3ath

Ni sebab kem4tian arw4h, tapi ade beberapa test masih pending. Sampai sekarang aku masih tersebut nama arw4h bila panggil baby Fatima. Aku terlalu rindukan dia tapi Allah lagi sayangkan dia

Sampai di wad, anak aku ditolak ke picu. Wayar berselirat di seluruh tubuh arw4h. Aku tanya suami aku kenapa jadi makin teruk? Suami aku ckp Dr suh lap badan anak pastu anak berak banyak sangat. Lepas tukar pampers arwah berhenti bernafas, suami angkat dia dan tepuk banyak kali, dan akhirnya bernafas + mvntah d4rah. Dr datang dan tolak arw4h ke bilik raw4tan.

Lepas check Dr keluar dari bilik raw4tan Dr beritahu tiada harapan dah sebab arw4h internal bleeding dan dah brain d3ath (aku dengar brain d3ath terus rase luruh j4ntung. Dengan kata lain anak aku dah tak ada) tapi suami aku suruh Dr selamatkan jugak, jadi Dr buat CPR dan beri bantuan pernafasan ventilator. Luluh hati aku, aku tahu, aku hanya melihat jas4d anak aku, aku tak mampu nak beritahu suami apa sebenarnya berlaku, dia sangat rapat dengan arw4h dalam masa sama aku berdoa supaya diberikan keajaiban, kebetulan semua family aku ada di Mekah, aku minta mereka doakan dan solat hajat untuk anak aku.

Hari berganti hari, tapi keadaan arw4h masih sama. Pada hari Khamis 15/11/18 Dr putuskan untuk menukar ventilator kepada bantuan pernafasan lain (aku dah lupa nama dia + aku takde kat situ sebab balik umah untuk mandi) dapat panggilan dari suami beritahu arw4h dah sangat krit1kal sampai sana arw4h hembuskan nafas terakhir pada pukul 11.05am. Dia pergi dalam keadaan aku keseorangan, semua family tiada untuk uruskan arw4h. Mujurlah saudara terdekat ada dan sedia hulurkan bantuan.

Diagnosis arw4h semasa men1nggal meningoencephlitis. Tapi tu bukan final diagnosis sebab masih ada beberapa test masih pending. Beberapa hari selepas arw4h pergi, result swab ETT sampai, ternyata arw4h pergi kerana influ3nza B & baru aku tahu pemberian VOREN menyebabkan dia makin t3ruk (Maafkan mama, mama tak tahu baby kna influ3nza).

Sebaiknya guna paracetamol sahaja

Patutlah arw4h dapat internal bleeding

Gambar sumber : TheDiagnosa

Dari dulu lagi arw4h guna supp VOREN untuk turunkan suhu badan. Alhamdulillahhh takde pape, tapi hari tersebut (mungkin sudah tertulis ajalnya) supp VOREN telah buat anak aku brain d3ath dan pergi selama-lamanya. Pesanan aku buat ibu bapa di luar sana, kita tak tahu anak kita d3mam sebab apa. Untuk keselamatan, gunakan supp paracetamol sahaja (mengikut berat anak dan dos) bagi mengelakkan kejadian yg tidak diingini berlaku. Sekarang aku sedar, aku belum cukup ilmu, sekadar mendengar pendapat kawan-kawan dalam merawat anak. Kadang-kadang rasa sangat-sangat bersalah pada arw4h. Lebih baik jumpa d0ktor sebelum memberi apa-apa ub4tan pada anak.

Pada anak mama Nik Mohamad Mu’adz, maafkan mama tidak menjaga baby dengan baik & tidak menjadi mama yang baik. Mama rindu baby. Hero mama sentiasa berada di dalam hati mama. Jumpa nanti di syurga.

Dan aku, redha dengan pemergian anak tercinta, aku telah di diagnosed dengan depression (MDD), hanya masa mengubati ny4waku yang separuh hilang. Alhamdulillahhh aku semakin pulih dari MDD walaupun masih dalam raw4tan. Bukan senang menerima hakikat, berat mata memandang, berat sangat bahu ini yang memikul. Jagalah amanah Allah sebaik-baiknya, curi lah masa untuk bermain-main dengan mereka, jangan sampai satu masa kita menyesal, dan kita tidak dapat mengundurkan masa itu.

#NikMohamadMuadz

#23/1/16-15/11/18

#Alfatihah

#AnakSyurga

#influ3nzaBvictim

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : OHBULAN via BSM

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Anak Men1nggal Dunia Kerana Influ3nza B, Ibu Kesal Beri Ub4t Cucvk Pvnggung"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*