“Keadaan sangat ng3ri disana” ini situasi sebenar apa yang berlaku di bandar Wuhan yang dikatakan ‘c0ver’ oleh keraja4n China

WUHAN, lokasi di mana tercetusnya wabak k0r0navirus, kini berubah wajah menjadi sebuah ‘bandar m4ti’ susulan arahan kuarantin yang dikeluarkan pihak berkuasa bagi membendung penul4rannya.

Seorang pelancong Amerika yang berada di bandar itu sempat merakam beberapa keping foto yang jelas memaparkan situasi lengang di sepanjang jalan.

Wuhan dihuni oleh hampir 11 juta orang penduduk.

Keadaan jalan dan sebuah sekolah yang lengang di Wuhan.

Dalam beberapa keping gambar, kelihatan sekolah yang sunyi sepi dan pusat membeli-belah juga kosong tanpa kehadiran pengunjung. Pejabat pos pula dilihat memaparkan tanda mengatakan ia ditutup sehingga bulan depan.

Kelihatan hanya satu kedai runcit kecil yang masih dibuka.

China memutuskan melar4ng perjalanan bagi 56 juta penduduknya demi mengh3ntikan penyebaran w4bak berb4haya itu. Ia termasuklah menutup jaringan pengangkutan awam dan akses ke jalan raya di 18 bandar.

China juga mengambil langkah mengenal pasti m4ngsa dan segera mengkuarantinkan penumpang kereta, pesawat, bas yang mempunyai simptom dij4ngkiti wabak berkenaan.

Wabak k0r0navirus dikesan berpunca daripada binatang eksotik yang dijual di pasar di bandar tersebut.

Setakat ini jumlah kem4tian akibat wabak itu meningkat kepada 41 orang, manakala lebih dari 1,300 orang pula telah dij4ngkiti di seluruh dunia.

Berikut beberapa rakaman yang diambil. Kelihatan agak huru-hara keadaan disana. Moga dipermudahkan!

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Vaniladaily

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Keadaan sangat ng3ri disana” ini situasi sebenar apa yang berlaku di bandar Wuhan yang dikatakan ‘c0ver’ oleh keraja4n China"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*