Pulang sehari awal dari tanah suci, ini koleksi foto perubahan Sajjad

T1dak selesa berpakaian lelaki dipercayai antara peny3bab ahli perniagaan kontr0versi, Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur S4jat memilih berpenampilan seperti wanita ketika di Tanah Suci.

Difahamkan, Sajj4d bersama keluarga, rakan serta mutawwif sudah pulang ke tanah air pagi tadi, awal sehari daripada tarikh sepatutnya mereka pulang.

Mereka dikatakan membeli tiket penerbangan sendiri t4npa melalui agensi umrah Albayt Travel (M) Sdn Bhd, dan tiba di tanah air kira-kira jam 5 pagi. Perkara itu disahkan oleh rakan kepada mutawwif yang bersama S4jjad sepanjang menunaikan umrah di Tanah Suci.

Dia yang engg4n dikenali berkata, rakannya itu t1dak mengenali S4jjad dan hanya mengetahui identiti ahli perniagaan terbabit selepas tul4r di media s0sial.

“Itu pun selepas seorang jiran memberitahu isterinya sebaik melihat gambar ustaz bersama Sajj4d yang tul@r. Isteri kemudian menghubunginya yang ketika itu berada di Tanah Suci.

“Selepas mengetahui perkara itu, ustaz bertemu Sajj4d meminta penjelasan. Dia turut menasihati S4jjad supaya mengakui kes1lapan dan memohon ke4mpunan Allah SWT,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Disebabkan gambar tul@r itu, katanya, rakannya itu dik3cam dan dih1na oleh warganet t4npa mereka mengetahui perkara sebenar.

“Ustaz memang tldak tahu apa-apa dan dia hanya melaksanakan tugasnya sebagai pembimbing umrah kerana Allah. Berh3nti menyal4hi beliau.

“Alhamdulillah, ustaz tenang sekarang bersama keluarga dan tldak mahu dig4nggu,” katanya.

Dia berkata, kepulangan mereka berjalan lancar, malah Sajj4d juga tldak dit@han pihak berkuasa Malaysia sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Sementara itu, Sajj4d menerusi Instagram naik lima status memohon keampunan Allah.

“Ampunkan aku Ya Allah aku seorang pend0sa. Ya Allah maafkan aku, aku bersujud pada Mu Ya Allah. Alhamdulillah yang baik datangnya dari Allah yang j4hat datangnya dari kita.”

Berikut foto perubahan Sajat Sebelum pergi Umrah dan Selepas Balik Umrah

Gambar  IG Sebelum ke Tanah Suci

Gambar di IG Selepas Pergi Umrah

Boleh dikatakan semua menghntam Sajjad, memintanya bertaubat dan tidak berIagak seolah-olah apa tindakannya mengenakan pakaian wanita ketika di tanah suci itu tidak saIah.

Ada juga segelintir warganet yang bertanya, ramai pihak berkaitan seperti Jakim dan Mufti yang lantang bersuara, ketika Sajjad berada di Mekah. Apa tindakan seterusnya oleh pihak terbabit selepas Sajjad pulang ke tanahair?

Ini kerana difahamkan, Sajjad bersama keluarga, rakan serta mutawwif sudah pulang ke tanah air pagi semalam, awal sehari daripada tarikh sepatutnya mereka pulang.

Mereka dikatakan membeli tiket penerbangan sendiri tanpa melalui agensi umrah Albayt Travel (M) Sdn Bhd, dan tiba di tanah air kira-kira jam 5 pagi.

Perkara itu disahkan oleh rakan kepada mutawwif yang bersama Sajjad sepanjang menunaikan umrah di Tanah Suci.

Maksudnya, Sajjad sudah pulang ke Malaysia. Jadi apa langkah seterusnya pihak JAKIM, Mufti dan Menteri? Umum mengetahui Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusof turut bersuara isu Sajjad.

Kata Mujahid, tindakan Sajat itu menjejaskan imej sebagai seorang lelaki secara biologi dan yang tertera di kad pengenalannya, tetapi berpakaian seperti wanita ketika di Makkah.

” Fikirlah tindakan anda itu dilakukan di negara orang, di bumi Makkah, di bumi Madinah, yang akan terjejas imej kita yang mungkin boleh menjadi isu antara negara,” kata Mujahid.

Sementara itu penyanyi Hip Hop dan penceramah motivasi, Caprice juga memberi pendapat beliau tentang isu Sajjad.

” Jadi tugas kita macam mana nak bawa dia ke jalan baik. Itu yang kita perlu fokus. Tegur sudah, nasihat pun sudah. Jadi apa penyelesaiannya?

” Siapa yang bertanggungjawab, siapa ‘CEO ummah’ dalam ummah di Malaysia? Jawapannya Jakim. Jakim yang bertanggungjawab tentang ‘kemajuan’. Jadi tanya Jakim apa langkah seterusnya,” akhiri Caprice.

Ini bermaksud, bukan Caprice sahaja tapi masyarakat mahukan Jakim bertindak. Bukan meminta Jakim terus menghukum tapi mahu lihat langkah proaktif dan tegas supaya perkara sama tidak berulang.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: musang viral

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Pulang sehari awal dari tanah suci, ini koleksi foto perubahan Sajjad"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*