“Saya Happy Dia Sudah Boleh Keluar Bekerja. Fahamilah, Derlta Bunga dan Noah Mengatasi Kesedlhan Kami Sekeluarga.”

Setelah hampir dua minggu bercuti mencari ketenangan dan menemani kakak iparnya, Bunga Citra Lestari dan anak buah, Noah, di Jakarta, Aishah kembali bekerja Isnin lalu.

Beberapa hari selepas Allahyrham Ashraf meningg4l dunia secara mengejvt, InTrend ada mengirimkan WhatsApp kepada Aishah sekiranya dia sudi untuk ditemubual.

Aishah membalas segara dengan memberitahu dia akan pulang beberapa hari lagi. Dan, hanya pada Isnin yang lalu Aishah kembali ke konti Mix FM memulakan tugas.

“Kesedlhan ini tiada yang dapat menandingi. Namun, sebagai manusia yang masih hidup, kita perlu meneruskan rutin harian seperti sedia kala. Saya perlu pulang ke Kuala Lumpur meneruskan kerja, anak-anak juga perlu kembali ke sekolah dan pastinya ia kepulangan yang amat berat apabila mengenangkan abang dah memang tiada lagi…”

Bagaimana detik-detik pertemvan dengan Bunga saat tiba di kediamannya di Jakarta?

Perjalanan dua jam dari Kuala Lumpur ke Jakarta dirasakan paling lama dalam hidup. Sampai sahaja di airport, Jakarta kami terus ke kediaman Bunga dan Ashraf. Waktu sampai tu, memang penuh sudah di luar rumahnya dengan kedatangan media.

Di dalamnya kelihatan orang ramai, kawan-kawan, orang masjid, membaca yassin, tahlil. Dan, kami lihat sekujur tubuh bertutup kain di tengah-tengah rumah. Itulah Ashraf yang tidak lagi menyambut kami seperti yang selalunya apabila kami tiba di Jakarta.

Waktu Bunga menerima kehadiran kami, kami hanya mampu berpegangan tangan dan saling berbalas anggukan. It was a silent conversation, is it real? Ya its real!

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Innalillahi wainna ilaihi rojiun. Allahumma firlahu warhamhu wa afihim wa fuanhu. Allahumma Amin. Our deepest condolences to the family and fans of Ashraf. May he rest in peace. Al-Fatihah.😢 . #Repost @billboard_ina — . Breaking News. Berita duka. Telah meninggal dunia @ashrafsinclair (40 tahun) suami dari @bclsinclair hari Selasa 18 Februari 2020 pukul 3.40 pagi karena serangan jantung. Saat ini jenazah masih di rumah sakit di Jakarta dan akan segera dibawa ke rumah duka. Konfirmasi ini kami dapatkan dari @jodieocto, fotografer keluarga BCL dan Doddy, manajer BCL. Kami ikut berduka cita untuk keluarga besar @bclsinclair. . #ashrafsinclair #BCL #BillboardID . 📷 @jodieocto

A post shared by yunamusic (@yunaliszarai) on

Apa perasaan Aishah saat ini?

Of corse, we were hvrt, we are still sad. Tapi saya tidak boleh marah, ini semua kehendak Allah. Dan, ia pergi dalam keadaan yang sangat baik dan ketika sedang tldur dan bersama keluarga tersayang.

Semua mengimpikan pemerglan seindah itu. Jadi, apa lagi yang ingin kami pertikaikan? Sehari selepas pulang ke Kuala Lumpur, kawan-kawan produksi Ashraf mengadakan majlis tahlil dan kami pun mengajurkan majlis yang sama untuk saudara-mara yang tidak berkesempatan mengunjungi kami di sana.

Melihatkan kasih-sayang yang begitu banyak untuk Ashraf dari dua buah negara ini, kami pasrah. Dan, kami menjadi tenang.

 

Apakah perbualan terakhir bersama arwh?

Kami ada berhubungan di WhatsApp 10 hari sebelum arwh pergi. Saya  bertanyakan sesuatu yang perib4di dan kami berbual seketika dengan lawak-lawak dia tu, sehinggalah dia mengatakan yang dia perlu pegi sekarang kerana akan berlepas ke New York saat itu dan berjanji akan menghubungi saya semula. Sehingga kini, saya tidak akan lagi menerima panggilannya.  

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Just look at that smile. A smile that makes you believe you can do anything. I promise to be strong Abang, to be a better man. Miss you forever

A post shared by Adam Sinclair (@adamyousofunny) on

Bagaimana reaksi Adam ketika menerima perkhabaran itu?

Adam paling terkejuut. Tapi bagi saya dia paling bertuah kerana antara kami, dialah orang terakhir dapat bersama arwh, tiga hari sebelum pemerglan arwh ketika ke New York.

Dia pun bergegas pulang bersama Yuna selepas itu. Dan, sehingga kini kami masih belum berk0ngsi apa-apa yang personal lagi tentang perbualan akhir kami dengan Ashraf. Masing-masing masih cuba mengimbas memori bersama arwh.

 

 

Selama hampir dua minggu menemani Bunga dan keluarganya di Jakarta, apa aktiviti yang kalian lakukan bersama?

Tiada apa sangat, we just spending time with each other. Buat tahlil, ke m4kam Ashraf. Paling penting, saya beritahu anak saya yang sulung, Suraya sebaya Noah untuk menghabiskan masa dengan Noah, bermain dengannya dan pastikan Noah tidak rasa kese0rangan.

Itu sahajalah, kami hanya mahu bersama-sama melalui kehil4ngan ini. Masing-masing pun tengah s3dih.

Bagaimana saatnya meningg4lkan Bunga dan Noah ketika perlu pulang ke Kuala Lumpur?

Ya, Allah, beratnya hati meningg4lkan Bunga dan Noah. Perjalanan kami tidak akan sama lagi, meningg4lkan mereka tanpa Ashraf. Sampai saya berasa, kenapalah saya tidak tinggal di kota yang sama ini?

Supaya saya dekat dengan mereka. Beberapa hari sebelum balik, saya tengok barang-barang arwh, kasut dia, gambar-gambarnya. Saya pandang tapi saya tidak sentvh alihkan.

Ia umpama berada di muzium. Tapi, yelah, saya juga harus fikirkan tanggungjawab yang menanti di sini. Anak-anak perlu meneruskan persekolahan, kawan-kawan di konti sampai bila mahu mengambil alih tugasan saya?

Saya harus pulang juga. Apa pun yang kami lakukan, arwh tetap ada di hati kami.

 

 

Bagaimana keadaan Bunga sekarang?

Kalau ada pilihan, dia pasti tidak mahu memulakan kerjanya lagi. Tapi, seperti apa saya fikirkan juga, banyak tanggungjawab yang harus dilangsaikan. Saya gembira dan bersyukur apabila Bunga sudah boleh kembali ke pentas.

For her, itulah a part of the healing. Kita tahu selama ini, Ashraf selalu menjadi penonton setia pada kebanyakan show Bunga. Setiap lagu-lagunya pasti berkait dengan Ashraf.

Tentang cilnta dan hubvngan mereka. Itulah mungkin yang dapat memberi keleg4an buatnya untuk meneruskan kerja. Ya, kami ahli keluarganya memang bersedlh dengan kehilangan Ashraf tapi saya juga tahu ia lebih berat untuk Bunga dan Noah.

Mereka bersama membina keluarga itu selama 12 tahun, pastinya kehilangan tunggak utama keluarga sangat dirasai.

 

 

Apakah yang mungkin akan dirlndui tentang Ashraf?

Kami pun bukanlah selalu berhvbungan melalui telefon atau bertanya khabar setiap hari. Fahamlah, masing-masing sibuk dengan komitmen dan keluarga.

Namun, setiap kali datangnya rindu dalam hati saya terhadap Ashraf, pasti tiba-tiba akan muncul WhatsApp Ashraf. I will be missing his call and hearing his voice.

Saya baru cakap dengan Adam tempoh hari, hidup kita dah berubah dan tak akan sama lagi. Dulu kita bertiga beradik, sekarang kita tinggal berdua. Ia sesuatu yang susah untuk saya terima dan saya cakap balik, NO!

Kita masih berrtiga cuma Ashraf dan ‘move on’ ke tempat lain, itu saja. Ya, kami masih bertiga.

Dan, saya cakap juga dengan Umi, “kalau sudah sampai masa saya pula untuk pergi saya dah tak takvt sebab saya percaya abang sudah siapkan tempat kita di sana, hanya tunggu masa untuk dia cakap, okey, dik! You can come now…” Insyallah, kita sekeluarga akan berkumpul semula nanti di sana bersama Bunga dan Noah.

 

 

Bagaimana hubungan kalian selepas ini?

Saya yakin, pemerglan arwah tidak akan merengg4ngkan hubungan kami bersama Bunga dan Noah. Malah, kami akan lebih rapat. Saya sekeluarga pun sudah rancang untuk sama-sama bergilir-gilir turun ke Jakarta untuk melawat Bunga dan Noah.

Tidak kira sama ada pada tarikh hari jadi Ashraf, Noah, Bunga atau Hari Raya, kami akan cuba tetap bersama untuk mer4ikannya. Ramai yang tidak tahu, selama ini pun Bunga yang banyak merancang aktiviti kami bersama Ashraf.

Pernah satu ketika, Ashraf baru menjalani pembed4han Apendiks dan dia ternyata agak down. Bunga menghubungi kami meminta kami turun ke Jakarta untuk menemani Ashraf waktu itu.

Bunga seorang yang sangat baik, sentiasa menasihati Ashraf untuk melakukan apa jua kebaikan, pernah katanya kepada Ashraf, “rezeki kita tengah ada, why not you belikanlah rumah untuk Umi dan Daddy ke?” Bunga banyak memainkan peranan p0sitif dalam kehidupan Ashraf.  

Saya doakan yang terbaik untuk Bunga dan Noah, juga kami sekeluarga untuk melalui kes4kitan ini. Kami akan terus bersama sampai bila-bila dan bertemu arwh di sana nanti.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Gempak

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Saya Happy Dia Sudah Boleh Keluar Bekerja. Fahamilah, Derlta Bunga dan Noah Mengatasi Kesedlhan Kami Sekeluarga.”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*