Artis Tu Siapa? Tak Perlu Dana Khas.. Ini Respon Padu Ayda Jebat

Nampaknya isu beberapa artis meminta dana khusus buat penggiat seni masih lagi hang4t diperkatakan. Meskipun ada yang mempertahankan tindakan artis itu, namun ada segelintir anak seni tidak bersetuju untuk meminta dana khas daripada kerajaan untuk para artis.

Turut tampil memberikan pendapatnya berhubung isu panas itu, Ayda Jebat mengatakan bahawa artis juga sama seperti rakyat Malaysia yang lain, jadi tidak perlu dana khusus diwujudkan untuk mereka penggiat seni.

Banyak dapat pot0ngan cukai

Ujarnya lagi, cukuplah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) sudah memberi banyak potongan untuk para artis. Malah, Ayda turut meminta netizen berhenti meng3am dan memaki1 para artis kerana mereka juga manusia biasa yang tidak terlepas daripada melakukan kesi1lapan.

Terdahulu, Black Hanifah dan Tomok menjadi m4ngsa k3caman netizen yang mempertik4ikan tindakan mereka meminta kerajaan agar tidak melupakan golongan penggiat seni.

Bagaimanapun, Black menjelaskan kenyataannya bukan untuk dirinya tetapi disuarakan bagi mewakili penggiat seni lain khususnya di belakang tabir dan artis veteran.

Naz Rahman Beri Tegvran

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak SENIMAN di laman Instagram, mereka turut menggalakkan agar lebih ramai artis dan penggiat seni untuk turut sama membuat lap0ran polis terhadap Zarina. Susulan daripada itu, pengacara Naz Rahman atau nama sebenarnya Nazrudin Habibur Rahman menerusi laman Twitter nya menegvr serta memberikan nasihat buat persatuan yang dianggotai oleh kebanyakan penggiat seni itu.

Menurut Naz, dia tertanya mengapa SENIMAN tidak bekerjasama dengan persatuan-persatuan penggiat seni yang lain dalam sama-sama membantu artis dan penggiat seni yang terkesan dengan sumber pendapatan mereka ekoran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diumumkan sejak dua minggu yang lalu.

Dalam masa yang sama, pengacara Jalan-Jalan Cari Makan ini turut memberikan nasihat agar berhenti membuat sebarang keputusan yang boleh memecahb3lahkan industri hiburan tanah air .

“Saya merayu kepada @SenimanMalaysia sudahlah dengan langkah-langkah yang lagi boleh memecahb3lahkan kita. #MCO masih panjang, kita tak tau bila Malaysia akan pulih, sudahlah dengan statement seperti ini.

R0saklah susu sebelanga”

“Jangan Sem4kkan Lagi Hidup Polis Dengan Isu Artis”

Masih hang4t dibincangkan tentang isu artis meminta dana khusus untuk penggiat seni, semalam kec0h apabila Persatuan Seniman Malaysia membuat lap0ran polis terhadap seorang selebriti yang didakwa membuat video berunsur h4sutan dan juga kec4man terhadap industri seni Malaysia.

Malah, pihak Seniman juga turut meminta agar lebih ramai artis serta penggiat seni untuk membuat lap0an polis dan Suruhanjaya Multimedia Malaysia terhadap artis berkenaan.

Meskipun tidak menyatakan nama selebriti berkenaan, rata-rata netizen membuat andaian bahawa lap0ran polis itu dibuat terhadap pelakon Zarina Anjoulie.

Melihat segala kekec0han yang berlaku lebih-lebih lagi disaat-saat genting ini, Bront Palarae tampil menyel4r tindakan persatuan itu. Menurut Bront, masalah dalam industri perlu diselesaikan secara dalaman.

Bront turut meminta agar pihak persatuan tidak membebankan pihak polis dengan isu sebegini kerana banyak lagi perkara penting yang perlu ditangani oleh mereka pada ketika ini.

Perkongsian Bront itu turut mendapat sokongan daripada netizen yang menyifatkan tindakan Seniman itu tidak wajar dan memalvkan kerana ada perkara lebih penting lagi yang boleh diberi tumpuan.

Apa pun benar apa yang dikatakan Bront bahawa perkara itu perlu diselesaikan di antara Persatuan Seniman sendiri kerana pihak polis yang juga selaku barisan hadapan banyak perkara lebih penting perlu mereka lakukan ketika negara dilanda wabak COV1ID-19 ini.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : MB

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Artis Tu Siapa? Tak Perlu Dana Khas.. Ini Respon Padu Ayda Jebat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*