Kalau jadi PM apa akan buat. Tak sangka ini jawapan Anwar

Anwar Ibrahim hari ini berdepan soalan apakah yang akan dilakukannya bagi menangani wab4k Cov1d-19 kalau beliau sekarang menjadi perdana menteri.

Presiden PKR itu ditanya soalan itu dalam sidang media atas taliannya hari ini.

Menjawab soalan itu Anwar berkata beliau bukan perdana menteri, tetapi menekankan kepentingan sidang khas parlimen bagi membincangkan masalah itu.

“Saya bukan perdana menteri, saya dah cadangkan. Ini cadangan, sidang parlimen yang khas. Bincanglah dengan semua, dah kata kita tak p0litik,” kata Anwar.

Tanpa menyebut secara khusus, Anwar mendakwa terhadap permainan politik diatur sehingga ke peringkat akar umbi.

“Apa kerja dia? Atur jentera politik dia di setiap daerah dan kawasan parlimen untuk bahagi dan potong musvh-musvh politik ini.

“Ini kerja harv-biru. Ini kalau tanya saya, Tan Sri Muhyiddin dan pasukannya betulkanlah keadaan begini?

Kalau cakapnya kita tumpu ekonomi dan rakyat, tak ada politik… tapi GLC (syarikat berkaitan kerajaan) semua orang kita,” sind1r Anwar, dipercayai merujuk kepada lantikan anggota parlimen kerajaan bagi menerajui GLC.

Berikut reaksi netizan

Tun M Dakwa Anwar di t0lak orang Melayu

Sebelum ini Tun Dr Mahathir Mohamad mend4kwa pegangan politik liberal yang dipegang Datuk Seri Anwar Ibrahim, menjadi punca orang Melayu men0lak Presiden PKR itu.

Bekas Perdana Menteri percaya, orang Melayu bimbang kedudukan mereka terancam jika menerima ideologi liber4lisme, memandangkan kelebihan dimiliki kaum itu hanyalah kuasa politik.

“Kalau kita toleh ke belakang, bila dia terkeluar daripada UMNO ketika saya jadi Perdana Menteri (pada 1998), dia cuba tubuh sebuah parti menentang saya.

“Dulu sebelum ini Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah) keluar parti dan tubuh parti Semangat 46 (Parti Melayu Semangat 46), tetapi itu parti Melayu.

“Anwar keluar-keluar (UMNO), dia buat parti liberal. Dia nak dapat sokongan daripada DAP, maka dia ajak DAP masuk, PAS masuk. Falsafah dia liber4l,” katanya

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: M.B 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Kalau jadi PM apa akan buat. Tak sangka ini jawapan Anwar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*