“Ada penghuni tertekn hingga terjerit2”- Pelakon Sobir ded4h apa yg berlaku di Malayan Mansion

“IKUTKAN, memang ada kes4l juga kerana saya balik ke bilik sewa ini semalam hanya untuk ambil bahan rakaman program dalam ‘hard disk’ tetapi terus ‘terper4ngkap’ di sini.

“Paling sukar, saya tiada bekalan makanan dan ubat-ubatan di bilik ini. Ketika turun nak membeli barang, saya tak boleh keluar dan seluruh kawasan sudah dipasang kaw4t berdvri dan dikawal pihak berkuasa,” kata pelakon drama Keluarga Iskandar, Mohd Sobri Anuar Tarmizi.

Mohd Sobri, 43, kini terpaksa berkurung di bilik sewanya di bangunan Selangor Mansion, Jalan Masjid India, Kuala Lumpur apabila kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di situ,

Lulvh Hati Sobri Tengok Penghuni di Malayan Mansion Tert3kan Emosi1 Hingga Ada Yang Terjeri1t-Jeri1t

” Ini khabar dari tembok dan balkoni Malayan Mansion. Katanya dah ada satu kem4tian dari zon sini dari bangunan seberang, seorang Uncle Cina. Moga ini khabar yang terakhir kami dengar.

” Kita jaga orang dari negara lain, bangsa asing tanpa beza-beza. In Sha Allah Allah kita jaga semua orang dalam negara kita. Aamiin. Terima Kasih frontliners kalian adalah wira”

Demikian hantaran di Facebook pelakon Mohd Sobri Anuar yang berkongsi perkembangan terbaru di bangunan Malayan Mansion.

Mohd Sobri adalah satu-satunya warga Malaysia yang secara kebetulan terperangk4p di bangunan tersebut dan menjadi ‘perutusan’ kepada pihak media tentang keadaan di dalam bangunan itu.

Berdebar pintu rumah diketuk

Malah beliau juga kini difahamkan menjadi ‘orang tengah’ dalam menasihati warga asing di dalam bangunan tersebut supaya bertenang dan mendengar segala perintah pihak berkuasa.

Menurutnya lagi, beliau berdebar dan berdoa setiap hari supaya pintu rumahnya di Malayan Mansion, Jalan Masjid India, Kuala Lumpur tidak diketvk pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk membawanya ke hospital.

Sobri, 43, yang kini ‘terkbrung’ di situ akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) berkata, setiap hari beberapa penghuni di situ yang posit1f COVlD-I9 dibawa keluar selepas menjalani saringan jangk1tan virvs berkenaan minggu lalu dan kebimbangannya semakin memuncak.

” Boleh dikatakan setiap hari ada saja penghuni dibawa KKM dari bangunan ini membuatkan saya sangat t4kut. Disebabkan itu, setiap masa saya berdoa supaya pintu rumah tidak diketuk.

” Hari ini, kami semua diminta untuk menjalani saringan fasa kedua dan saya berharap tiada apa-apa yang membimbangkan berlaku. Alhamdulillah, kesihatan saya sudah beransur baik dan tidak dem4m lagi.

Ada penghuni tert3kan hingga terjeri1t-jeri1t

” Begitu juga kebajikan di sini, syukur semuanya terkawal dan kami diberi makan yang cukup selama tiga kali sehari. Saya cuba sedaya-upaya untuk berkurung di bilik saja jika tiada apa-apa untuk keselamatan,” katanya.

Pelakon drama bersiri Keluarga Iskandar ini turut berkongsi situasi dalam bangunan berkenaan di mana ada masanya agak teg4ng selepas semua penghuni diarah untuk tidak keluar langsung atau berjumpa sesiapa berikutan PKPD.

” Saya dapat melihat penghuni di sini semakin tertekan dari segi emosi hingga ada yang menjer1t-jer1t. Lulvh hati saya tengok disebabkan mereka mungkin tidak kuat berhadapan dengan situasi ini.

” Saya berusaha cuba posit1fkan diri setiap masa dan buat kerja dalam bilik saja. Ada juga kawan-kawan datang melawat, namun saya cuma dapat melambai mereka dari jauh saja,” katanya.

Setiap hari ada saja member artis tanya khabar

Sobri turut bersyukur apabila ramai rakan turut memberikan sokongan daripada segi emosi selain keluarganya sendiri.

” Boleh dikatakan, setiap hari saya akan dihubungi beberapa rakan artis dan pengarah filem yang bertanya khabar. Ia ibarat sudah menjadi tanggungjawab buat mereka untuk berbuat demikian dan saya amat berterimakasih dengan sokongan itu.

” Begitu juga dengan ibu saya, setiap hari kami akan bersembang menerusi panggilan video selama 30 minit. Saya akui sokongan sebegitu sangat penting demi kestabilan emosi sepanjang menempuh tempoh sukar ini,” katanya.

Perlaksanaan PKPD ke atas Bangunan Selangor Mansion dan Bangunan Malayan Mansion dibuat berikutan Kementerian Kesihatan (KKM) mengesahkan terdapat 15 k3s posit1if jangk1itan Covi1-19 di kawasan berkenaan.

Mohd Sobri yang masih bujang ketika dihubungi berkata, dia balik ke bilik sewa itu sekali- sekala kerana menetap bersama ibu bapanya di Klang, Selangor.

“Disebabkan nak ambil ‘hard disk’ untuk menyiapkan bahan kerja saya, akhirnya perlu reda berhadapan situasi ini. Ujian yang sudah tertulis buat saya. Memang tak sangka dan saya pun d3mam sekarang. Selain itu, saya juga ada rasa sak1it dada sedikit,” katanya yang turut bimbang dengan tahap kesi1hatannya terutama si1mptom w4bak Covi1d-19.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: MB

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Ada penghuni tertekn hingga terjerit2”- Pelakon Sobir ded4h apa yg berlaku di Malayan Mansion"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*