“Jangan fikir ‘anda istimewa’”-Giliran Tun M ‘sekolahkan’ menteri langg4r PKP

“JANGAN fikir anda istimewa daripada yang lain,” demikian kata Tun Dr Mahathir Mohamad mengulas tind4kan beberapa pemimpin dan orang kenamaan yang did4kwa mel4nggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Mantan Perdana Menteri itu ketika bercakap menerusi mesej video di kediamannya di Seri Kembangan berkata, individu yang berkenaan sepatutnya menunjukkan contoh yang baik kepada rakyat.

“Nampaknya sebilangan mereka yang memegang jawatan dalam kerajaan dianggap ‘lebih istimewa’ daripada orang lain ketika mel4nggar PKP.

“Pemerintah harus memberikan contoh yang baik. Mereka harus mengikuti peraturan yang mereka buat sendiri, tetapi sepertinya mereka menganggap mereka ‘lebih istimewa’.

“Di Malaysia, kita mengikuti peraturan undang-undang. Undang-undang tidak membeza-bezakan. Peraturan yang dibuat (untuk PKP) berdasarkan undang-undang dan mesti terpakai kepada semua orang,” kata Dr Mahathir.

Terdahulu, Menteri Kanan yang juga Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata polis akan mengambil ti1ndakan terhadap sesiapa yang mel4nggar PKP termasuk orang kenamaan.

Sejak Jumaat, tul4r beberapa keping gambar di media sosial memaparkan Timbalan Menteri Kesihatan I Datuk Seri Dr Noor Azmi dan exco negeri Perak, Razman Zakaria, yang dilihat menikmati makanan bersama kira-kira 30 yang lain, termasuk pelajar, di sebuah tahfiz di Lenggong, Perak.

Foto yang dimuat naik di Facebook Noor Azmi, kemudian dipadamkan setelah ramai yang mempersoalkan tind4kannya mel4nggar PKP.

Sebelum itu tul4r gambar Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Abdul Rahman Mohamad, yang sedang menikmati makan tengah hari bersama sekumpulan ahli Umn0 ketika PKP. – THE STAR

“Kalau di negara lain, menteri l4nggar PKP dah letak jawatan”-Khaled

Naib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin membidas tind4kan Timbalan Menteri Kesihatan Noor Azmi Ghazali yang disifatkan tidak menunjukkan teladan baik dengan mel4nggar perintah kawalan pergerakan (PKP).

Beliau berkata, jika di negara lain pemimpin kerajaan yang mel4nggar peraturan sedemikian rupa telah bertindak mel3tak jawatan.

“Bukan sebarang timbalan menteri tetapi timbalan menteri kesihatan, tidak menunjukkan contoh teladan yang baik dalam masa PKP ketika ini.

“Di negara lain seperti New Zealand, menteri kesihatannya letak jawatan kerana mel4nggar peraturan ‘l0ckdown’, begitu juga orang awam di negara masing-masing melahirkan kem4rahan kepada menteri perumahan UK (United Kingdom) dan menteri komunikasi South Afrika (Afrika Selatan) atas sebab yang sama.

“Kita tidak mahu ada peraturan-peraturan yang berbeza, kepimpinan mesti tunjukkan tauladan,” tulis beliau dalam satu hantaran di laman sosial Instagramnya, hari ini.

Untuk rekod, Menteri Kesihatan New Zealand David Clark sebelum ini meletakkan jawatan selepas mengaku mel4nggar perintah berkurung apabila membawa keluarganya ke pantai.

Meskipun menolak pel3takan jawatan itu kerana Clark sedang menerajui usaha membendvng Covi1d-19 di negaranya, Perdana Menteri New Zealand Jacinda Arden mem3cat Clark daripada jawatan menteri kewangan bersekutu dan meletakkannya pada kedudukan bawah dalam senarai menteri kabinet.

Sementara itu, Khaled turut memuat naik gambar Noor Azmi yang dilihat secara berkumpulan menikmati jamuan bersama exco kerajaan negeri Perak Razman Zakaria di sebuah program.

Terdahulu tul4r di media sosial gambar membabitkan dua pemimpin politik itu dipercayai menikmati makanan tengah hari bersama rombongannya di sebuah pusat tahfiz di Lenggong semalam.

Gambar yang tul4r itu menerima k3caman netizen yang menyifatkan tindakan itu jelas mel4nggar peraturan PKP.

Menteri lain yang turut mendapat k3caman serupa adalah Menteri Besar Terengganu, Ahmad Samsuri Mokhtar yang mengadakan pertemuan dengan bekas menteri besar Ahmad Said.

Turut mendapat kec4man, Timbalan Menteri Menteri Pembangunan Luar Bandar, Abdul Rahman Mohamad yang berkujung ke rumah rakan politiknya bersama rombongan dan menikmati jamuan makan tengah hari.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: MB

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Jangan fikir ‘anda istimewa’”-Giliran Tun M ‘sekolahkan’ menteri langg4r PKP"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*