Kes Ebit Lew, Mukhriz mula buka mulut

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Mukhriz Mahathir menyatakan beliau tidak mengarahkan pegawainya, pegawai pentadbiran mahupun

pegawai politik menfailkan lap0ran polis terhadap pendakwh bebas, Ustaz Ebit Lew.

Menurut Menteri Besar Kedah itu, siasatan dalaman juga mendapati tidak ada pegawai terbabit membuat lap0ran polis walaupun atas kapasiti peribadi.

“Pihak saya turut difahamkan polis bertindak dalam bidang kuasa yang dibenarkan untuk memanggil Ustaz Ebit Lew memberikan

apa-apa keterangan yang diperlukan bagi maksud tertentu walaupun tiada laporan difailkan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Kenyataan tersebut dikeluarkan berikutan tular di media sosial dakw4an seorang pegawai Menteri Besar itu membuat lap0ran polis menyebabkan Ebit disoal siasat di Ibupejabat Polis Bukit Aman semalam.

Berikutan dipanggil memberi keterangan di Bukit Aman, Ebit mengambil keputusan tidak lagi akan membantu secara langsung golongan yang kurang berkemampuan.

“Tadi (semalam) menangi1s saya beri keterangan pada beberapa pegawai sebab penat kot. Serius penat sangat. Saya tak salahkan sesiapa. Saya bukan ahli politik. Saya bukan sesiapa. Cuma Cina Islam yang sayangkan Islam dan negara Malaysia.

“Saya minta maaf pada semua yer. Atas nasihat setakat ini sahajalah saya berkhidmat pada semua secara langsung. Saya cuma akan transfer duit pada orang susah. Saya teruskan dari rumah sahaja. Jangan tag saya lagi kes orang susah. Nanti habis PKP baru saya cuba bantu,” kata Ebit menerusi laman Facebook.

Mukhriz berkata, dakw4an dan tohm4han itu telah mencemarkan nama dan jawatan yang disandang beliau selain mencemar pentadbiran kerajaan negeri Kedah.

Berikutan itu, beliau berkata, pihaknya sedang meneliti perkara tersebut serta menimbang untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak-pihak yang membuat tohm4han tersebut, khususnya laman media sosial.

Katanya, kerajaan negeri tidak menyekat pihak yang mahu membuat kebajikan demi kesejahteraan masyarakat, asalkan ia mematuhi peraturan dan syarat yang ditetapkan termasuk peraturan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) serta panduan penjagaan kesi1hatan bagi mengelak jangki1tan COVI1D-19.

Sementara itu, Mukhriz merakamkan ucapan terima kasih kepada semua pihak, baik persatuan, pertubuhan badan bukan kerajaan, orang perseorangan dan Ebit Lew yang tampil menghulurkan bantuan kepada golongan  yang memerlukan pertolongan di Kedah.

Jangan Rasa Hebat Julang Ustaz Ebit Lew Tapi Tidak Santuni Rohingya – Nik Abduh

Seorang pemimpin PAS mengingatkan orang ramai di negara ini agar tidak berasa hebat dengan menjulang usaha pendakwah, Ebit Lew, tetapi pada masa sama gag4l bersikap santun kepada orang susah lagi tertind4s.

Ahli Jawatankuasa Pusat PAS, Nik Abduh Nik Abdul Aziz, berkata orang Islam sepatutnya menyatakan rasa bersyukur dengan menolong dan membantu umat yang tertind4s.

Pada masa sama, katanya, mereka perlu berfikir untuk menyelesaikan isu berkaitan, bukannya menghaburkan kebenc1ian dan d3ndam.

Membuat kenyataan di media sosial, ahli parlimen Bachok itu juga mengingatkan umat Islam di negara ini, kalau pun tidak mahu mahu mempertahankan hak Muslim Rohingya, mereka jangan sesekali bersuara membvrukkannya.

Kalau tak mahu pertahan, diam saja

Jelas Nik Abduh, tindakan memburukkan saudara seagama yang jelas dizaIimi dan ditind4s adalah satu d0sa besar dan ‘membunvh’ nilai Ramadan.

” Jika anda tidak mahu mempertahankan hak saudara semuslim anda bangsa Rohingya, maka diam saja.

” Bersuara memburukkan saudara semuslim yang tertindas oleh kezaIiman musoh Islam adalah d0sa besar.

” Ia membunvh nilai Ramadan anda. Ia membunvh jiwa dan nurani anda. Ia menarik sifat rahmah kurniaan Allah dalam jiwa setiap Muslim.

” Jangan diri berasa hebat menjulang Ustaz Ebit Lew sebagai duta kasih sayang negara, tetapi dalam masa yang sama meninggalkan akhlak mulianya menyantuni orang-orang yang svsah, apatah tert1indas,” katanya.

Lidah ftnah musoh Islam

Isu berkenaan menjadi perhatian ramai di media sosial sejak beberapa hari lalu selepas pihak berkuasa memintas cubaan sebuah bot membawa pelarian Rohingya memasuki negara ini pada 16 April lalu.

Bot tersebut membawa kira-kira 200 orang Rohingya yang mahu memasuki Malaysia menerusi perairan Langkawi.

Langkah itu mendapat kriti1kan kerana pada sebelum ini pemimpin Umno dan PAS bersolidariti bersama etnik berkenaan.

Pemimpin tertinggi kedua-dua parti juga beberapa kali menyatakan komitmen untuk membela pelarian terbabit melalui siri ucapan masing-masing.

Untuk rekod Umno dan PAS kini menjadi sebahagian daripada kerajaan Perikatan Nasional.

Polemik terbaru juga menyaksikan sesetengah pihak membangkitkan masalah yang dibawa etnik Rohingya dan menjadikan ia sebagai salah satu alasan menjustifikasi sikap kerajaan sekarang.

Perkembangan terbaru itu juga mencetuskan kebimbangan sekiranya krisi1s pada 2015 berulang kembali. Ketika itu ramai pelarian Rohingya mati di lautan selepas negara-negara Asia Tenggara menolak kemasukan kapal mereka.

Dalam pada Nik Abduh juga mengingatkan tentang propaganda musoh yang dirancang rapi untuk menidakkan hak Rohingya di negara asal mereka.

Jelasnya musoh melaungkan bahawa Rohingya tiada hak di Myanmar kerana mereka bangsa b0doh, malas, jahat, menyusahkan dan tak bertamadun yang kini sedang menyvsahkan Malaysia.

” Ftnah nyata ke atas umat Islam. Tipu daya yang nyata untuk mem3cah-belahkan umat Islam.

” Jangan menyambung lidah ftnah musoh ke atas Muslim Rohingya.

” Jangan sombong wahai Malaysiaku. Bersyukurlah dengan menolong dan membantu umat yang tertindas.

” Berfikirlah untuk menyelesaikan isu, bukan melangsaikan kebenc1ian dan d3ndam,” katanya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: MUSANGVIRAL

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Kes Ebit Lew, Mukhriz mula buka mulut"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*