‘Jangan Ada Sifat Cembvru, Dend4m Dgn Musvh’ – Ustaz Ebit Lew

Ustaz Ebit Lew memang dikenali sebagai seorang yang pemurah dan sering membantu petugas barisan hadapan dan mereka yang memerlukan sejak wabak COVID-19 melanda negara kita.

ustaz abu syafiq sindi1r ustaz ebit lew

Namun, bantuannya kepada sebuah keluarga miskin yang sebelum ini hidup bergelumang sampah mengundang perdeb4tan pelbagai pihak termasuklah pendakwah Ustaz Abu Syafiq, yang didakwa memuat naik status seakan kurang bersetuju dengan apa yang dilakukan Ustaz Ebit Lew.

Menurutnya, berkongsi gambar dan video orang misk1n yang susah adalah perbuatan hram kerana dikhuatiri boleh menga1bkan mereka.

Meskipun tidak menyatakan status itu ditujukan kepada siapa, namun netizen membuat andaian bahawa kenyataan berkenaan ditujukan kepada Ustaz Ebit Lew. Rata-rata netizen kurang senang dengan apa yang dikatakan olehnya dan meng3cam pendakwah itu.

Sepanjang bulan Ramadan, ramai selebriti mengambil peluang untuk mengadakan live di platform Instagram bersama individu yang pakar dalam bidang agama. Tindakan demikian secara tidak langsung dapat berkongsi ilmu dan menggalakkan orang ramai mengerjakan kebaikan.

Live Instagram antara pelakon Zizan Razak dan penceramah bebas iaitu Ustaz Ebit Lew mendapat lebih kurang 257ribu penonton. Antara topik menarik dalam live tersebut adalah berkenaan sedekah pada musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang menjadi isu semasa.

Sedekah ada dua jenis

Menerusi live berdurasi 1 jam itu, Zizan Razak sempat bertanyakan mengenai cara membantu orang kurang bernasib baik dengan bersedekah kepada Ustaz Ebit Lew. Bagaimanapun, penceramah bebas itu berpendapat seseorang individu yang dikenali dan mempunyai pengikut ramai di media sosial perlu perlu melakukan sedekah secara terang-terangan supaya menjadi contoh kepada orang lain.

Sedekah ada dua jenis, terang dan sembunyi. Dalam hadis nabi ada sebut, kedua-duanya baik. Ada waktunya buat kita bersedekah secara terang dan ada waktu secara sembunyi. Kedua-duanya baik. Dalam Al-Quran ada menyebut mengenainya.

Dalam hadis Nabi sendiri ada menyebut “Barang siapa mulakan kebaikan dan orang lain mengikutnya akan dapat pahala”. Apabila kita mula berikan sedekah, insyaallah Allah tambahkan. Allah janji siapa sedekah Allah tambah.

Lama-lama akan wujud keikhlasan

Selain itu, Ustaz Ebit Lew turut menasihati umum untuk teruskan berbuat kebaikan dan jadikan contoh kepada masyarakat. Dia turut menasihati usah punyai perasaan cembvru atau d3ndam dengan musvh kerana setiap manusia ada kebaikan yang tidak dapat kita lihat.

‘Jangan Ada Sifat Cembvru, D3ndam Dengan Mvsuh’

Jangan ada sifat cembvru, d3ndam dengan mvsuh. Sebvruk-bvruk orang ada kebaikan dia. Bila kita maafkan orang hati tenang. Buat kebaikan mungkin awal-awal ada perasaan r1ak tapi lama-lama akan wujud keikhlasan. Yang penting sentiasa buat amal jariah, sedekah, mudahkan urusan orang lain dan sebarkan dakwah secara berterusan. Allah sayang kita semua.

Sebelum menamatkan live tersebut, Zizan mengucapkan terima kasih dan meluahkan penghargaan kepada Ustaz Ebit Lew dan petugas barisan hadapan (frontliner) yang bertungkus lumus sepanjang menghadapi wab4k penyaki1t ini.

Saya mewakili rakyat Malaysia berterima kasih kepada ustaz kerana membuatkan orang berjuang. Semua orang sudah panggil ustaz hero. Ustaz antara front liner. Saya doakan ustaz sihat sentiasa.

Doa Ustaz Ebit Lew

Di akhir video tersebut, Ustaz Ebit Lew membacakan doa kesejahteraan buat ibu bapa, isteri dan anak-anak. Begitu juga doa yang dititipkan buat setiap orang miski1n dan anak yatim agar dipermudahkan urusan harian mereka serta diampunkan dosa.

Video ini telah undang sayu dan menyentuh hati dengan doa yang dibaca sehinggakan Zizan turut mengalirkan air mata.

Sumber: Zizan Razak, Ebit Lew

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: MB

Apa komen anda?

Be the first to comment on "‘Jangan Ada Sifat Cembvru, Dend4m Dgn Musvh’ – Ustaz Ebit Lew"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*