Malaysia Hari Ini Umum Kelongg4ran PKP Tetapi Semalam Amerika Syarikat Hadapi Saat Sukar Selama 3 Hari Berturut

Kerajaan akan melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) dengan sebahagian besar aktiviti ekonomi dan sosial dibenarkan mulai 4 Mei ini, kata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata langkah itu susulan dua daripada enam strategi dan perancangan kerajaan dalam memerangi wab4k iaitu ket3gasan dalam tindakan mengawal Cov1d-19 dan memb1na ketahanan melalui Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin telah membvahkan hasil.

“Kita telah bersedia untuk memulakan pend3katan ketiga, iaitu membuka semula aktiviti ekonomi di seluruh negara secara terk4wal dan berhati-hati. Dengan ini kerajaan akan mel4ksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat atau PKPB,” katanya dalam perutvsan khas Perdana Menteri sempena Hari Pekerja hari ini.

Bagaimanapun, tegasnya aktiviti melibatkan perhimpunan ramai dan mended4hkan orang awam kepada risiko jangk1tan wab4k masih tidak dibenarkan.

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata hampir semua sektor ekonomi dan aktiviti perniagaan dibenarkan beroperasi bermula Isnin ini.

Perdana Menteri berkata, bagaimanapun kebenaran beroperasi itu tertakluk kepada prosedur operasi standard yang ketat.

“Saya katakan hampir semua (sektor ekonomi dan aktiviti perniagaan) kerana ada kategori perniagaan yang tidak diizinkan beroperasi.

“Ini antaranya membabitkan karaoke, kel4b m4lam, taman tema, bazar Ramadan dan Aidilfitri dan sebagainya,” katanya

Seorang lelaki dibawa ke Hospital NYU Langone, New York City untuk diberikan rawatan. Amerika Syarikat mencatatkan lebih daripada 2,000 kematian akibat wabak COVID-19 dalam tempoh 24 jam untuk hari ketiga berturut-turut. - Foto AFP

Amerika Syarikat mencatatkan lebih daripada 2,000 kema-tian akibat wab4k COV1D-19 dalam tempoh 24 jam untuk hari ketiga berturut-turut, menurut rekod yang dilap0rkan oleh Johns Hopkins University.

Negara itu yang paling teruk dil4nda wab4k dari segi jumlah k0rban sudah mencat4tkan sebanyak 2,053 kema-t1an, semalam selepas 2,502 kema-tian direkodkan pada Rabu dan 2,207, Selalu lalu

Menurut universiti itu yang berpusat di Baltimore, menyatakan sekurang-kurangnya 62,906 orang kini dilaporkan terk0rb4n di Amerika Syarikat.

data diambil dari google pada 1/5/2020 12.50pm waktu tempatan

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Malaysia Kini / BHARIAN ONLINE

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Malaysia Hari Ini Umum Kelongg4ran PKP Tetapi Semalam Amerika Syarikat Hadapi Saat Sukar Selama 3 Hari Berturut"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*