Long Tiger bebas, pihak polis ingin smbung rem4n ttapi tidak dibenarkn majistret kerana ini

LELAKI Rohingya dikenali sebagai ‘Long Tiger’ yang mencetuskan kontr0ersi kerana membuat siaran langsung di laman Facebook (FB) memfitn4h pegawai polis daripada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tangkak dibebaskan daripada tahanan reman hari ini.

Keputusan itu dibuat oleh Majistret Zuraidah Abu Bakar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar selepas mendapati tiada justifikasi kukuh yang dikemukakan bagi menyambung tempoh tah4nan reman terhadap lelaki berusia 34 tahun yang juga pemegang kad Pesuruhjaya Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNHCR) itu.

Terdahulu, Long Tiger direman lima hari sejak Selasa lalu bagi membantu si4satan dan polis hari ini memohon supaya rem4n terhadap Long Tiger disambung sehingga 5 Mei namun tidak dibenarkan majistret.

LONG Tiger

Long Tiger direm4n bagi membantu sias4tan mengikut Se3ksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Seksyen 500 Kanun Kes3eksaan kerana fitn4h.

Svspek yang bukan warganegara Malaysia walaupun mend4kwa dilahirkan di Mentakab, Pahang diwakili peguam, Datuk Shaharudin Ali.

Sementara itu, Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay ketika dihubungi mengesahkan pembebasan berkenaan.

Rabu lalu, Datuk Ayob Khan mengesahkan penahanan Long Tiger selepas gambar dan video penahanan lelaki itu tular di media sosial.

Long Tiger sebelum itu menjadi bualan netizen kerana kelantangannya sehingga menimbulkan kontr0versi melalui beberapa sesi siaran langsung di FB.

LELAKI Rohi1ngya dikenali sebagai Long Tiger yang ditahan kelmarin disi4sat kerana memfitn4h seorang pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tangkak.

Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, suspek berusia 31 tahun itu ditah4n di sebuah rumah di Muar pada Selasa lalu.

“Susp3ek didapati mempunyai kaitan dengan kumpulan s4mseng dan polis sedang membuat si4satan lanjut.

“Susp3ek juga bukan warga Malaysia seperti yang didakwa dilahirkan di Mentakab, Pahang sebaliknya adalah pemegang kad Pesuruhjaya Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNHCR),” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di Johor Bahru hari ini.

Bukit Aman Counter-Terrorism asst director Ayob Khan appointed ...

Semalam, Ayob Khan mengesahkan pen4hanan Long Tiger selepas gambar dan video penahanannya tular di media sosial.

Long Tiger menjadi bualan netizen kerana kelantangannya sehingga menimbulkan kontr0versi melalui beberapa sesi siaran langsung di Facebook sebelum ini.

Dia juga sentiasa mencabar mereka yang tidak bersetuju dengan pendapatnya serta mengeluarkan kenyataan yang mencetvskan rasa tidak puas hati dalam kalangan netizen.

Mengulas lanjut, Ayob Khan turut menafikan persepsi segelintir masyarakat yang menyatakan pemegang kad UNHCR keb4l dari tindakan undang-undang.

“Tiada siapa pun kebal. Sesiapa yang membuat kesalahan tidak kira siapa pun termasuk pemegang kad UNHCR akan berdepan tindakan und4ng-und4ng negara,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, seorang koperal bertugas di IPD Muar turut ditahan atas kesalahan merakam gambar dan video penahanan Long Tiger.

“Merakam gambar serta video suspek ketika dalam tahanan adalah satu kesal4han mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998 dan kita akan buka kertas si4satan terhadap anggota berusia 37 tahun itu.

“Tiada pilih kasih walaupun kesalahan dilakukan anggota kami,” katanya.

Sumber Hmetro

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : https://www.hmtpress.allnws.com/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Long Tiger bebas, pihak polis ingin smbung rem4n ttapi tidak dibenarkn majistret kerana ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*