Posmen yg vir4l dikatakan tak dapat bonus akhirnya dit4han pihak Polis, ini rupanya yg berlaku

 

PETALING JAYA: Polis menahan 3 individu, termasuk seorang posmen yang meraih simpati pengguna media sosial selepas mendakwa dirinya berdepan kesusahan kerana tidak mendapat bonus Hari Raya.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Shafee Abd Samad berkata seorang lelaki berusia 22 tahun bersama abang dan kakak angkatnya ditah4n secara berasingan sejak Rabu lalu dan semalam kerana si4satan polis mendapati timbul keraguan dalam kisah yang tular sejak 17 Mei lalu.

“Pada mulanya kami menerima satu lap0ran polis pada Rabu daripada seorang lelaki bekerja sebagai posmen di cawangan Butterworth berhubung satu artikel di Facebook yang tular mengenai permohonan derma atau sumbangan untuk abang posmen berikutan mereka tidak mendapat bonus daripada majikan.

“Lelaki itu mendakwa tidak mempunyai sebarang kaitan dengan artikel berkenaan, malah menafikan gambar posmen dan nombor akaun bank yang tular itu adalah miliknya, sebab itu dia buat lap0ran polis, namun si4satan yang dijalankan mendapati kenyataannya meragukan,” katanya hari ini.

Beliau berkata, hasil suasatan lanjut mendapati lelaki itu sebenarnya terlibat dalam penghasilan artikel itu dan gambar serta akaun bank yang tular di media sosial itu miliknya.

Katanya, lelaki itu menceritakan masalah posmen tidak mendapat bonus kepada abang dan kakak angkatnya, sebelum mereka memuat naik cerita itu ke Facebook sehingga tular.

“Mereka menggunakan nama Amirul Megat didakwa posmen yang menghadapi kesusahan berikutan tidak mendapat bonus di laman itu yang dikendalikan abang dan kakak angkatnya.

“Hakikatnya Amirul Megat tidak wujud, malah semua duit sumbangan daripada orang ramai sebanyak RM5,000 dimasukkan ke akaun posmen (svspek) itu.”

Beliau berkata, posmen itu mengaku menggunakan sebahagian wang berkenaan untuk membeli keperluan sendiri dan polis mer4mpas kad bank serta telefon bimbit lelaki itu.

Polis kemudian menah4n seorang wanita berusia 35 tahun ketika memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah SPT pada 10 malam Khamis, sebelum men4han adik lelakinya berumur 23 tahun di Padang Serai, Kedah pada 12.05 tengah malam tadi bagi membantu sias4tan kerana 2 beradik itu mengendalikan laman Facebook terbabit.

“Tiga individu itu kini direm4n 3 hari bermula hari ini bagi membantu sias4tan mengikut Se3ksyen 420 Kanun Kese3ksaan dan Se3ksyen 186 kanun sama.”

Sumber : https://www.freemalaysiatoday.com/

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Posmen yg vir4l dikatakan tak dapat bonus akhirnya dit4han pihak Polis, ini rupanya yg berlaku"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*