Jadikan Anj1ng Sebagai “Anak Angkat”, Netizen Kec4m Harith Iskander Secara Berjemaah

Menjaga dan membela haiwan adalah perkara yang dimuliakan dalam agama Islam. Agama turut  mengajar umatNya agar berbuat baik serta menyayangi haiwan kerana mereka juga makhluk ciptaan Allah di atas muka bumi ini.

Namun tidak semua haiwan kita boleh jadikan sebagai haiwan peliharaan. Dalam agama Islam amat menitik beratkan soal halal serta har4m. Sebagai mana umum mengetahui bahawa khi1nzir dan anji1ng antara haiwan yang har4m untuk disentuh.

Walau bagaimanapun agama ada memberi kelonggaran untuk membela anj1ing TETAPI dalam situasi/keadaan tertentu yakni untuk memburu atau pun menjaga tanaman/kebun. Jadi ianya bukan lah suatu petanda bahawa umat Islam sewenang-wenangnya untuk memegang bahkan memelvk haiwan tersebut sesuka hati.

HARITH ISKANDER JADIKAN ANJI1NG SEBAGAI ANAK ANGKAT

Menjadi bualan hangat para netizen apabila pelawak terkenal, Harith Iskander dan isterinya memuat naik gambar di laman Instagram dengan memegang seekor anji1ng. Difahamkan anj1ing tersebut awalnya dijaga oleh seorang wanita yang dikenali sebagai Nurull.

Kemudiannya, dia terdetik mengambil anjing tersebut sebagai haiwan peliharaannya selepas mendapati ian kehilangan dua kaki dan diselamatkan oleh Nurull. Tindakan Nurull telah menyentuh hati pelawak berkenaan sekali gus menjadikan haiwan tersebut sebagai “anak angkat” mereka dan dikenali sebagai Marvela.

Dalam pada itu, Harith dan isteri sangat berbesar hati untuk menjaga Marvela bersama dua kucing peliharaannya yang lain. Dia juga berjanji untuk meraw4t anj1ng tersebut sebagai mana Nurull jaga sebelumnya.

KENA TARB1AH DENGAN NETIZEN, NIAT TAK MENGHALALKAN CARA

Sudah pasti perkongsian Harith ini telah menimbulkan buah mulut masyarakat. Sebagai mana kita tahu, masyarakat Malaysia sangat sensitif berkaitan isu haiwan peliharaan terutama melibatkan anjing.

Jelas netizen, niat untuk berbuat baik kepada haiwan adalah perkara baik tetapi agama tetap melar4ng menjadikan anjing sebagai haiwan peliharaan untuk dipelvk dan dit4tang. Hal tersebut sama sekali seperti niat tidak menghalalkan cara.

Biar pun sertu dibenarkan untuk mensucikan diri dari naji1s berat, ia tidak bermakna kita dibenar dengan sengaja untuk memegang mereka.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: INFOMEECKS

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Jadikan Anj1ng Sebagai “Anak Angkat”, Netizen Kec4m Harith Iskander Secara Berjemaah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*