Datuk Bandar Shah Alam Dikec4m Gara2 Jawapan Diberi Dianggap X Munasabah

SAYA belum dapat maklumat.” Itu jawapan ringkas Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Haris Kasim ketika ditanya mengenai video yang tul4r hari ini menunjukkan beberapa penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) melakukan operasi di kedai warga asing sekitar Sungai Buloh.

Harian Metro menghubungi beliau untuk mendapatkan ulasan dan pengesahan kebenaran video berkenaan.

Menerusi rakaman video berdurasi 46 saat itu, kedengaran suara wanita sedang memandu kenderaan sambil merakam video suasana dilihatnya itu menggunakan telefon pintar.

Rakaman video itu juga menunjukkan beberapa pegawai berpakaian seragam berada di sekitar kawasan berkenaan dan trak MBSA.

“Okay kita nampak dekat sini MBSA pagi ini sangat sibuk. Sudah tiada kedai buah, simen sudah tiada kena angkut,” kata wanita itu.

Harian Metro turut menghubungi Ketua Bahagian Korporat dan Perhubungan Awam MBSA , Shahrin Ahmad, namun beliau turut memberi jawapan sama.

“Kalau ada info (maklumat) saya beritahu,” katanya.

Berikut reaksi dari netizan

Sejak kelmarin, tular di laman sosial video pendedahan Asri Janggut mengenai kewujudan beberapa premis jud1i, penjualan rok0k selvdup serta operasi perniagaan har4m dalam kalangan warga asing di sekitar Jalan Besar, Bandar Baru Sungai Buloh, Selangor

MBSA TERJ4H Kedai Aceh Sg Buloh pagi tadi

Dalam pada itu penguatkuasa Majlis Perbandaran Shah Alam (MBSA) dilaporkan oelah seorang awam agak sibuk pagi tadi menerjah kedai Aceh (yang dikatakan menjual rkok selud0p) di kawasan Sg Buloh yang hangat diperkatakan sekarang ini.

Melalui rakaman video yang diupload ke medsos tersebut, ternyata kedai Aceh yang sebelum ini bermain wayang dengan menjual buah-buahan tetapi di sebalik buah itu, mereka menjual okok selud0p telah ditutup. Sebahagian daripada binaan konkrit juga telah tiada lagi.

Jom tonton…

Dakw4an wujud kegiatan perjvdian di Bandar Baru Sungai Buloh seperti yang tular dalam laman sosial Facebook petang semalam hanya tohmahan. Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Superintendan Shafa’aton Abu Bakar, berkata individu terbabit tidak pernah tampil memaklumkan kepada polis kewujudan premis jvdi dan penjualan rok0k selvdup oleh warga asing dari Aceh, di kawasan berkenaan.

Sebelum ini Shafa’aton berkata, tindakan pengadu itu memuat naik dua video secara langsung menerusi akaun Facebook Hot Burger Malaysia semalam boleh menimbulkan fitn4h dan mer0sakkan imej Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sungai Buloh, Ketua Polis Balai Sungai Buloh, Polis Diraja Malaysia dan Ketua Polis Selangor.

Asri Janggut dah jumpa KPN, Mneteri KDN dan menteri Agama

“Abang burger yang buat pendedahan pasal jvdi har4m di Sungai Buloh berpeluang jumpa Ketua Polis Negara….. Mungkin bos besar boleh kasi cuci sikit kalau ada mana-mana balai yang payung premis jvdi har4m di seluruh negara selepas isu ini meletop…”

MOHD Asri Hamid, 42, atau dikenali Asri Janggut bertemu dengan Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador di Bukit Aman, hari ini, susulan pendedahan beliau mengenai premis perjvdian dan penjualan rkok har4m di Bandar Baru Sungai Buloh.

Pertemuan yang berlangsung jam 3 petang itu dikongsi di laman sosial Facebook ‘Friends Of PDRM’ sebentar tadi.

Beliau dikatakan turut mengadakan pertemuan dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainuddin dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri di bangunan Parlimen.

Pemilik perniagaan Hot Burger Malaysia itu sebelum ini mend4kwa wujud beberapa premis jvdi serta gerai peniaga warga Indonesia keturunan Aceh yang menjual rkok selvdup di sekitar Jalan Besar Bandar Baru Sungai Buloh.

Pendedahannya menerusi tiga siaran langsung di Facebook Hot Burger Malaysia tular sejak kelmarin.

Bagaimanapun, Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Superintendan Shafa’aton Abu Bakar menafikan dakw4an itu dan berkata ia satu fitn4h yang mendatangkan keresahan dalam kalangan masyarakat dan menjatuhkan reputasi PDRM.

Pusat jud1i Sg Buloh: Pemilik gerai burger gesa jangan kec4m polis

Pemilik gerai burger yang mendedahkan kewujudan kegiatan perjud1ian di Sungai Buloh, meminta orang ramai untuk berhenti mengec4m polis.

Mohd Asri Hamid atau turut dikenali sebagai Asri Janggut berkata pihak polis mendapat banyak kriti1kan susulan penularan klip video yang menunjukkan tempat perjud1ian dan gerai har4m yang dikongsi di Facebook.

“Saya tengok banyak kec4m polis. Tolong berhenti. Mereka (polis) ini harapan kita. Jvdi dan rasu4h ni ketag1ih. Jangan kec4m-kec4m, kita sama-sama bantu polis,” katanya dalam siaran di Facebook Live hari ini.

Sebelum ini, Mohd Asri mend4kwa dia telah membuat laporan kegiatan perjvdian itu dengan pihak polis.

Ketua Polis Sungai Buloh Shafa’aton Abu Bakar sebelum ini berkata klip video yang dikongsi oleh Mohd Asri boleh dianggap memfitna4h dan meros4kkan imej polis.

Shafa’aton mengatakan bahawa ketua balai polis Sungai Buloh dan Majlis Bandara Shah Alam telah membuat lap0ran polis terhadap Mohd Asri.

Dia menambah bahawa polis sebenarnya telah menyerrbu enam premis perjud1ian di daerah itu.

Pagi ini, Pengarah Jabatan Pematuhan Integriti dan Standard Bukit Aman (JIPS) Zamri Yahya memberitahu Malaysiakini bahawa polis sedang menyiasat kemungkinan penglibatan pegawai polis Sungai Buloh dalam melindungi tempat perjvdian di kawasan itu.

Sementara itu, Mohd Asri berkata pekerja gerainya dihampiri individu tertentu yang bertanya sama ada mereka membuat aduan berhubung kegiatan itu.

“Salah seorang pekerja premis datang tanya pekerja saya, ‘kenapa kacau dia bisnes?’

“Tahu apa jadi? Diorang buka lagi dua kedai. Salah satu dekat dengan gerai burger saya. Seoralah-olah mencabar,” katanya.

Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Nadzim Johan mengatakan, berdasarkan pengalamannya setelah melakukan operasi serbuan terhadap premis seumpamanya, dua situasi biasanya akan berlaku.

“Bila penguatkuasa datang dah tak ada orang. Kosong.

“Jadi macam mana boleh kosong? Maknanya berita (tentang serrbuan) ini telah sampai kepada sasaran (sebelum serrbuan dibuat).

“Ataupun, pergi dapat apa yang dapat, dalam dua jam, dah berisi balik dengan alat-alat jud1i yang baru,” katanya.

Nadzim bagaimanapun mengakui komitmen Ketua Polis Negara Abdul Hamid bador dalam membanteras operasi perjud1an har4m.

“Tetapi kita harus memahami, dia tidak dapat melakukan tugas itu sendiri. (Kegiatan jvdi) sudah menjadi kebiasaan dalam masyarakat,” katanya.

Dua hari yang lalu, Abdul Hamid mengulangi pendiriannya untuk tidak berkompromi dengan mana-mana pihak yang terlibat dalam kegiatan perjud11an har4m.

“Berjvdi meros4kkan masyarakat kerana akan membawa kepada kejahatan lain.

“Polis akan menyi4sat dakw4an individu tersebut (Mohd Asri) mengenai kegiatan perjud11an di daerah itu,” katanya seperti dilapor media.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Datuk Bandar Shah Alam Dikec4m Gara2 Jawapan Diberi Dianggap X Munasabah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*