“Dia Dalam Bah4ya!” Ini Tindakan PPIM

“SAYA adalah penduduk asal di situ dan masyarakat sekitar juga tahu mengenai kewujudan premis judl itu. Namun, itu adalah hak p0lis untuk menaflkannya,” kata pemilik perniagaan Hot Burger Malaysia, Mohd Asri Hamid, 42.

Dia berkata demikian selepas pihak p0lis membuat lap0ran poIis menaflkan kewujudan beberapa premis judl di sekitar Jalan Besar, Bandar Baru Sungai Buloh yang did3dahkannya menerusi tiga siaran langsung di Facebook Hot Burger Malaysia sehingga tuIar sejak semalam.

Dia turut mend4kwa wujud beberapa premis judl serta gerai peniaga warga Ind0nesia keturunan Ac3h yang menjual rok0k seIudup di sekitar Jalan Besar Bandar Baru Sungai Buloh.

“Saya akan memberikan kerjasama kepada poIis dengan bantuan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) yang menyediakan khidmat gu4man kepada saya untuk k3s ini.

“Malah, saya juga sudah berhubung dengan Suruhanjaya Penc3gahan R4suah Malaysia (SPRM) yang menghubungi saya semalam untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perkara ini,” katanya.

Menurutnya, dia terp4ksa mend3dahkan kegiatan yang berlaku di kawasan itu kerana tiada pilihan lain dan sudah kehabisan cara untuk memperju4ngkan perkara berkenaan.

Mohd Asri berkata, tlndakannya membuat siaran langsung itu kerana kec3wa dengan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) yang dilihat ‘pilih buIu’ dengan peniaga di kawasan terbabit.

“Sudah lebih 20 tahun saya berniaga burger di tepi jalan dan banyak kali tlndakan sam4n dan slta dikenakan pihak berkuasa tempatan (PBT) terhadap gerai kami, namun saya tidak pernah mar4h atau menyimpan d3ndam kerana perkara itu.

“Tetapi apa yang meng3cewakan saya adalah tlndakan MBSA yang hanya menylta dua gerai burger termasuk milik saya di lokasi itu semalam, walaupun kami tidak berniaga sedangkan ada ramai lagi peniaga di kawasan berkenaan tidak dikenakan tindakan sama.

“Peniaga Ac3h yang membuka khemah di tepi jalan dan menjual rok0k seIudup serta beberapa premis judl pula masih boleh berniaga seperti biasa tetapi hanya gerai burger kami yang diambil tlndakan,” katanya ketika ditemui, hari ini.

Mengulas mengenai maklum baIas MBSA berhubung pend3dahan itu, Mohd Asri berkata, dia tidak pernah ada sebarang k0nflik dengan PBT terbabit berkaitan gerainya.

“Saya sering terima s4man mahupun berdepan tindakan slta dan terus membayar s4man dikenakan tetapi terlalu jelas kami ‘dianaktirlkan’ oleh MBSA apabila tindakan berkenaan hanya diambil terhadap dua gerai burger.

“Jika benar mereka (PBT) mahu membantu kami, permudahkan urusan peniaga kecil-kecilan ini untuk mendapatkan lesen perniagaan secara sah. Kami tidak berbuat j3nayah tetapi hanya sekadar mahu mencari makan bagi menampung keluarga,” katanya.

Dia berkata, sebelum ini, dia ada memohon dengan PBT untuk mendapatkan lesen berniaga di kawasan itu, namun ditoIak atas pelbagai aIasan menyebabkan gerai miliknya di lokasi berkenaan sudah dislta dua kali.

Sementara itu, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan berkata, pihaknya akan memberikan bantuan dari segi kaunseIing serta perIindungan kepada Mohd Asri yang terd3dah dengan anc4man daripada pihak tertentu.

“Apabila perkara sebegini didedahkan, pastinya ada anc4man kepada individu yang mend3dahkan terutamanya membabitkan kegiatan j3nayah seperti pusat judl.

“Ini bukannya masa untuk kita menudlng jari kepada mana-mana pihak, namun kami berharap pihak berkuasa akan bertindak segera membuat slasatan supaya masalah berkenaan dapat diselesaikan,” katanya.

Sumber : Harian Metro

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Transformasi.host

 

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Dia Dalam Bah4ya!” Ini Tindakan PPIM"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*