Penyanyi Legenda R Ismail Meningg4l Dunia Pada Usia 83 tahun, Ini Puncanya Buat Ramai Tak Sangka

PENYANYI irama tradisional yang popular era 1960-an, R Ismail meninggal dunia di Hospital Besar Sengkang, Singapura pukul 2.40 petang Ahad.

Allahyrham yang kini berusia 83 tahun dilaporkan mengalami kegag4lan jantvng, buah p1nggang dan p4ru-p4ru dan dir4wat di hospital sejak minggu lalu.

Anaknya Mohammad Elfie berkata, penyanyi yang popular dengan lagu Gurindam Jiwa itu menade saki1t pervt, lem4h badan dan tiada selera makan sebelum dibawa ke hospital.

“Sebelum ini, arwh bapa pernah mengh1dap penyak1t jantvng, bagaimanapun sudah lama tidak menyer4ng.

“Doktor bertemu saya dan memaklumkan keadaan bapa sudah kritikal, pagi tadi. Mereka tidak mampu berbuat apa lagi berikutan bapa sudah berusia dan meminta saya berbincang bersama adik beradik untuk membawanya pulang.

“Arwh bapa masih boleh bercakap dan bergurau sebelum dimasukkan ke hospital. Bagaimanapun, keadaan arwh semakin lem4h, mungkin kesan ub4t dan ditempatkan di unit raw4tan rapi (ICU),” katanya seperti dipetik BH Online dan Berita Harian Singapura.

Jenaz4h R Ismail atau nama sebenarnya, Ismail Abdul Rahman, dijangka akan dikebvmikan pada pagi Isnin.

Allahyrham meninggalkan balu, Rokiah Mat Shukor, 70.

Menerusi perkahwinan bersama Rokiah dikurniakan empat cahaya mata dan enam cucu.

Penyanyi itu turut mempunyai tujuh cahaya mata lain menerusi perkahwinan sebelum ini.

R Ismail yang memiliki suara emas dikenali dengan lagu popular seperti Seri Mersing, Laila Majnun, Selasihku Sayang, Tudung Periuk, Gelombang dan Dari Hati Ke Hati dibesarkan dalam lingkungan keluarga seni.

Allahyarham memulakan kerjaya nyanyian pada usia 11 tahun dan merakamkan lagu pertama berjudul Setangkai Bunga Raya dalam bentuk piring hitam.

Allahyrham pernah meminjamkan suara untuk filem Lela Satria arahan S Roomai Noor.

Difahamkan, beliau meminjamkan suara untuk lebih 10 filem dan kebanyakannya untuk filem lakonan Allahyrham Nordin Ahmad kerana memiliki tona suara yang sama.

Antaranya, Lancang Kuning, Dang Anum, Jula Juli Bintang Tujuh, Indera Bangsawan dan Gurindam Jiwa.

 

SUMBER: BH ONLINE, BERITA HARIAN SINGAPURA

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: MSTAR

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Penyanyi Legenda R Ismail Meningg4l Dunia Pada Usia 83 tahun, Ini Puncanya Buat Ramai Tak Sangka"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*