Bapa Seorang Tertvduh Boleh ‘Tengok’ Siapa Cvri Laptop, Beritahu Mhkamah Nmpak Nama ZuIfarhan Timbul

Seorang tertudvh yang didkwa menceder4kan Pegawai Kadet Laut Universiti Pert4hanan Nasional Malaysia (UPNM), ZuIfarhan Osman Zulkarnain memberitahu Mhkamah Tinggi di sini, bahawa bapanya mempunyai kebolehan untuk ‘tengok’ siapa yang mencvri komputer riba di universiti itu.

Muhammad Ashraf Abdullah, 24, berkata, rakannya yang juga bekas penuntut UPNM Mohd Syafiq Abdullah telah berjumpa dengannya dan memaklumkan bahawa sebuah komputer riba kepunyaan, Muhammad Akmal Zuhairi Azmal yang merupakan tertudvh pertama telah hilang.

” Syafiq meminta untuk bercakap dan meminta bantuan ayah saya, Haji Abdullah untuk ‘tengok’ kan siapakah yang mencvri komputer riba tersebut.

” Ada segelintir rakan-rakan yang tahu bahawa ayah saya ada sedikit ilmu berkaitan perkara ini.

” Syafiq turut memberitahu nama-nama orang yang disyaki iaitu Nazmi, Izzat Amir dan arwh ZuIfarhan Osman.

” Saya bersetuju meminta bantuan ayah saya dan telah pulang ke bilik untuk membuat panggilan telefon,” katanya semasa membacakan penyataan saksi pada pada prosiding bela diri 18 pelajar UPNM terhadap pertudvhan membun#h, bersub4hat membun#h dan menceder4kan ZuIfarhan.

Dia yang kini bekerja sendiri berkata, selepas lebih kurang 30 minit ayahnya telah menelefon dan menyatakan bahawa kemungkinan Allahyrham ZuIfarhan yang mengambil komputer riba tersebut, namun tiada apa-apa bukti yang diberikan ayahnya.

” Ayah saya juga sempat berpesan, supaya jangan mengambil sebarang tindakan memandangkan tiada ‘petunjuk’ yang jelas.

” Saya akur dengan nasihat ayah dan meminta Syafiq untuk turut akur,” katanya.

Ketika pemeriksaan balas Timbalan Pendkwa Raya Julia Ibrahim adakah ayahnya menyebut nama (ZuIfarhan) saksi itu berkata, ayahnya ada menyebut nama (ZuIfarhan) dan Mohd Syafiq tahu mengenai perkara itu kerana beliau membuat ‘loud speaker’ semasa perbualan telefon dengan ayahnya.

Ditanya kenapa tidak buat laporan kepada pihak berkuasa?

Semasa pemeriksaan semula oleh peguam, Ariff Azami Hussein mengenai mengapa tertudvh tidak membuat laporan kepada pihak berkuasa selepas mengetahui bahawa ZuIfarhan disyaki mencvri komputer riba itu, Muhammad Ashraf berkata, beliau mengambil kira pesanan ayahnya supaya tidak membuat apa-apa tndakan kerana tiada bukti Allahyrham ZuIfarhan yang mengambil komputer riba itu.

Dalam prosiding sebelum ini, Mohd Syafiq memberitahu mhkamah bahawa beliau yang mencadangkan kepada Muhammad Akmal Zuhairi supaya menggunakan khidmat pengamal perubatan tradisional sebagai ikhtiar mencari komputer ribanya yang hilang.

Mohd Syafiq yang juga saksi pendkwaan ke-25 itu memberitahu mhkamah bahawa cadangan itu juga timbul kerana beliau mengetahui bahawa bapa kepada Muhamad Ashraf Abdullah, tertudvh ke-18 yang ditudvh menceder4kan ZuIfarhan Osman, dikatakan mempunyai ‘kelebihan’ mencari barang hilang.

Dalam prosiding 16 Mei 2018, bapa Muhamad Ashraf, Abdullah Md Seh, 56, yang merupakan saksi pendkwaan ke-13, memberitahu mhkamah bahawa beliau mendapat ‘petunjuk’ bahawa ZuIfarhan Osman telah mencvri komputer riba dan petunjuk itu diperoleh melalui gerak hatinya serta melihat nama mngsa timbul di pandangannya.

Pada 31 Julai 2019, Mahkamah Tinggi memerintahkan 18 penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) membela diri terhadap pertudvhan membun#h, bersub4hat membun#h dan menceder4kan ZuIfarhan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : http://limauais.pw/2020/12/22/dapat-petunjuk-nama-zulfarhan/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Bapa Seorang Tertvduh Boleh ‘Tengok’ Siapa Cvri Laptop, Beritahu Mhkamah Nmpak Nama ZuIfarhan Timbul"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*