JKR Kuala Langat Buat Permohonan Maaf, Sekali KJ Bidas Balik. Memang pedas ayat dia

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Khairy Jamaluddin menjelaskan tujuan beliau memuat naik ins1den terjatuh ketika berbasikal menerusi Twitternya hanya untuk memberi peringatan kepada pengguna jalan lain.

Bagaimanapun beliau tidak menyangka perkongsian itu mendapat perhatian Jabatan Kerja Raya (JKR).

“Niat saya semalam memuat naik insiden ini di Twitter ialah untuk beri peringatan kepada pengguna jalan lain, namun ia nampaknya mendapat perhatian JKR.

“Saya berterima kasih kepada JKR kerana peka dengan isu ini, tetapi janganlah hanya disebabkan saya menteri, baru nak ambil berat.

“Tetapi yang penting, kalau sudah berlubang, janganlah berhari-hari atau kena tunggu terlalu lama untuk turap semula,” katanya menerusi hantaran Transformasi Bersama KJ di Facebook pada Isnin.

Jelas Ahli Parlimen Rembau itu, beliau tidak nampak lubang pada jalan berkenaan.

“Kalau kita nampak, boleh elak. Tetapi saya yang berbasikal dengan kelajuan maksimum 40 kilometer sejam pun tak nampak. Apatah lagi penunggang motosikal?

“Jadi, saya ambil pandangan positif maklum balas pelbagai pihak yang ingin saya kemalangan ketika melalui kawasan mereka supaya tindakan segera dapat diambil.

“Isu pokoknya, masalah jalan berlubang ini memerlukan penyelesaian segera kerana ia dekat di hati rakyat,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Eddin Syazlee Shith berkata isu permohonan maaf ini tidak lagi disensasikan.

“Tidak ada isu permohonan maaf kepada Khairy (Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin) kerana kita juga ada buat permohonan maaf dalam kes lain sebelum ini. Saya harap ia tidak disensasikan lagi.”

“Kalau ikutkan, jalan berlubang ini ada di mana-mana dan saya perlu meminta maaf setiap hari kerana perkara ini. Tetapi kita tumpu untuk pembaikan demi kebaikan bersama,” katanya.

Katanya, isu berkenaan tidak perlu disensasikan kerana tumpuan Jabatan Kerja Raya (JKR) ialah bagaimana menyelesaikan aduan diterima untuk keselesaan rakyat.

Beliau berkata, kementeriannya memerlukan lebih daripada RM1 bilion untuk membaiki jalan berlubang di seluruh negara setiap tahun dan peruntukan sedia ada tidak mencukupi.

Menurutnya, JKR sudah membuat kajian bagi memastikan jalan berlubang dibaiki dengan kadar segera demi keselamatan pengguna jalan raya.

“Kita ada aplikasi terima aduan dan memastikan tiada lagi jalan berlubang, tetapi untuk memastikannya ia selesai dalam kadar segera, tak bolehlah. Ia mengambil masa.

“Saya secara peribadi berpendapat permohonan maaf itu tidak perlu dibuat secara terbuka sebaliknya hanya ditujukan secara peribadi kepada Khairy sendiri, itu lebih baik.

“Dalam kes di Tebrau sebelum ini, kita ada memohon maaf juga. Saya sendiri turun melihat keadaan di situ. Soalnya bukan kepada menteri saja, kepada orang lain juga kita minta maaf,” katanya.

Ahad lalu, Khairy dilaporkan cedera selepas terjatuh daripada basikal akibat terlanggar lubang jalan.

Kejadian berlaku di Jalan Kampung Sri Cheeding, Banting, Selangor ketika Ahli Parlimen Rembau itu sedang menunggang basikal di kawasan itu.

Susulan itu, JKR Hulu Langat mengeluarkan kenyataan memohon maaf kepada Khairy yang mendapat kecaman netizen yang menyifatkan ia sebagai layanan berat sebelah.

JKR Boleh Dis4man Jika Anda KmIangan TerInggar Jalan Berlubang. Ini Fakta Yang Ramai Tak Tahu

” Mngsa yang terlibat kmIangan boleh membuat tuntutan ganti rugi jika jalan raya itu di bawah pentadbiran JKR”

Itu penjelasan Ketua Kluster Tadbir Urus dan Integriti Universiti Utara Malaysia, Prof. Madya Dr. Ahmad Marthada yang berkata, tuntutan boleh dibuat kepada pihak terlibat seperti Jabatan Kerja Raya (JKR) ekoran kecuaian tersebut sehingga mendatangkan keced3raan kepada pengguna.

Dr. Ahmad berkata, mana-mana individu yang terlibat kmIangan berikutan kecuaian pihak tertentu dalam menyelenggara dan membaiki kerosakan jalan raya boleh mengemukakan tuntutan ganti rugi serta memfailkan saman di mhkamah.

Menurutnya, pengguna jalan raya yang terlibat dalam kmIangan akibat jalan rosak atau berlubang mempunyai asas kukuh untuk membuat tuntutan ganti rugi terhadap pihak yang menyelenggara laluan ber­kenaan.

” Jika jalan raya yang tidak di­selenggara dengan baik itu di bawah pentadbiran JKR, mngsa yang terlibat kmIangan boleh membuat tuntutan ganti rugi dan keputusan sama ada perlu membayar ganti rugi akan ditentukan oleh jabatan tersebut.

” Tuntutan ganti rugi itu meliputi pelbagai kos seperti perubatan, pembayaran wad dan pembaikan kenderaan,” katanya kepada Kosmo! semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan JKR Kuala Langat meminta maaf kepada Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin Abu Bakar yang ced3ra pada kening dan hidung akibat terjatuh basikal selepas terlanggar lubang.

Kejadian berlaku Ahad lalu ketika Khairy Jamaluddin sedang berbasikal berhampiran Kampung Sri Cheeding, Banting, Se­langor.

Mengulas lanjut, Ahmad mem­beritahu, sekiranya JKR ti­dak mahu melayan tuntutan ganti rugi tersebut, mereka boleh membawa kes itu ke mhkamah sivil dengan memfailkan tuntutan saman.

” Pada peringkat ini, ia akan melibatkan perbicaraan antara kedua-dua pihak dan sebarang keputusan akan ditentukan oleh pihak mhkamah,” jelasnya.

Mengulas mengenai saman terhadap JKR, Ahmad berkata, difahamkan setakat ini ada tuntutan yang difailkan orang awam terhadap agensi itu di mhkamah berkaitan kmIangan di jalan Persekutuan dan negeri.

” Dalam kes berkaitan, bagi pengendali lebuh raya, ada kes tuntutan saman dikenakan terha­dap mereka akibat kmIangan.

” Saman itu memandangkan ada perjanjian yang memerlukan mereka bertanggungjawab atas apa jua yang terjadi berikutan pengguna membayar tol,” kata­nya.

Sementara itu, peguam bela dan peguam cara, Muhammad Amin Abdullah berkata, tuntutan saman ganti rugi difailkan seseorang individu di mhkamah mempunyai keberangkalian untuk menang.

” Pun begitu, ia perlu mempunyai fakta kes yang kukuh se­perti bukti keced3raan serius atau melibatkan kem4tian yang didakwa berpunca daripada ke­cuaian pihak terlibat termasuk­lah JKR atau syarikat konsesi le­buh raya.

” Jadi, saya nasihatkan indivi­du yang mahu membuat tuntutan atau failkan saman agar merujuk dengan pihak peguam terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber:k0smo

Apa komen anda?

Be the first to comment on "JKR Kuala Langat Buat Permohonan Maaf, Sekali KJ Bidas Balik. Memang pedas ayat dia"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*