Pelakon Abu Bakar Omar Baru Meningg4l Dunia, Sekali Luahan Azhan Rani Buat Ramai Mengal1rkan Air Mata

Perkabaran dvka hari ini apabila peIakon veteran Abu Bakar Omar mengh3mbvskan n4fas trakhir pada pukul 9.04 pagi di Kedah Medical Centre (KMC) Alor Setar, Kedah akiibat msalah jntung.

Beriita dvka tersebut dikongsikan anak Allahyrham, Mohd. Zainuddin Abu Bakar menerusi satu hantaran pagi ini.

” Di kemuliaan pagi Jumaat, 4 Ramadan bersamaan 16 April 2021 pukul 9.04 pagi, dengan sdih keluarga memaklumkan bahawa ayahanda kami, Abu Bakar Omar telah dijemput kmbali ke rhmatullah.

” Jnzah akan diuruskan di No. 7, Jalan Bukit Nyamuk, Mukim Kurung Hitam, Kuala Nerang, Kedah dan solat jnzah dijangka selepas solat Jumaat.

” Malam tadi kami ada ke hspital selepas ayah mengadu kepnatan. Selepas diperiksa, doktor ada memaklumkan jntung ayah seperti ada msaIah.

” Bapa saya tidak mempunyai sebarang pnyakit k.ronik. Malam tadi pun boleh berbual-bual lagi,” katanya.

Jnzah akan disolatkan sekali lagi di Masjid Al-Ghufran sebelum disemadikan di Tanah Perkvburan Islam Akar Peluru, Jalan Pegawai Alor Setar, Kedah selepas solat Asar.

” Mohon doakan ayahanda kami diampuni segala khilafnya dan ditempatkan bersama para Solohin.

” Bagi pihak keluarga kami memohon maaf atas segala salah silap almarhum ayahanda kami sepanjang hayat beliau bersama masyarakat warga nusa ini,” tulisnya.

Terdahulu, penyampai radio Suria FM iaitu Sharifah Shahirah mengesahkan Abu Bakar Omar meninggI dnia pada pagi Jumaat.

Dalam pada itu, Zainuddin memberitahu jnzah akan diruruskan di kediaman arwh yang terletak di Kampung Bukit Nyamuk Kuala Nerang dan dikebumikan di Tanah Perkubvran Islam Akar Peluru Jalan Pegawai Alor Setar, Kedah selepas solat asar.

” Jnzah akan diuruskan di rumah dan akan dikebvmikan di Tanah Perkubvran Islam Akar Peluru Jalan Pegawai Alor Setar Kedah selepas solat asar,” ujarnya.

Allahyrham mempunyai isteri bernama Faridah Abdul Manaf dan empat orang anak yang masih hidup serta seorang anak yang sudah meninggI dnia.

Sebagai seorang pelakon, arwh banyak membintangi filem serta telefilem dan antara yang popular iaitu Cinta Kolestrol (2003) dan paling terbaharu Khilaf Terakhir yang ditayangkan pada Januari lalu.

Allahyrham juga mendapat pencalonan dalam Festival Filem Malaysia menerusi filem lakonanya iaitu Bila Hati Telah Retak (1993), Rentak Desa (1990) dan Hingga Hujung Nyawa (2004).

Berikut merupakan anugerah yang pernah dimenangi oleh Abu Bakar Omar;

Anugerah Sri Angkasa

1983 – Pelakon Lelaki Terbaik (Drama) – Senja Belum Berakhir di samping Uji Rashid

1990 – Pelakon Lelaki Terbaik (Drama Radio) – Bukan Kerana Kasih

Anugerah Skrin

1999- Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik – Mata Hati

2012- Pelakon Lelaki Terbaik – Gincu Ayah

Dilahirkan di Titi Gajah, Alor Setar, Kedah pada 25 April 1948, Abu Bakar pernah membintangi beberapa filem pecah panggung seperti Fenomena, Hingga Hujung Nyawa dan Duyung.

Allahyrham meninggI dnia pada usia 73 tahun.

 

Luahan Azhan Rani

Sementara itu menerusi perkongsian di Instagram, seorang pelakon berbakat besar, Azhan Rani telah menulis luahan beliau di atas pemrgian Allahyrham Abu Bakar Omar.

” Allahuakbar .

” Baru sahaja menerima berita dvka perginya seorang pelakon yang sangat-sangat aku kagumi dari kecil lagi baik di pentas teater, drama radio tv dan filem.

” Antara pelakon yang paling aku teruja kalau dia yang jadi ayah aku dalam cerita tu. Selamat berangkat ke negeri abadi uncle abu bakar omar.

” Mac 2020 aku terlalu teruja bila dapat tau beliau sudi untuk bersama2 kami dalam telemovie #khilafterakhir yang diterbitkan Naziamustafar untuk Rtm_malaysia yang menjalani pengambaran di kedah dan perlis. Lama beliau berehat dari muncul di depan kamera.

” Bakat, displin dan dedikasinya terhadap dunia seni lakon terlalu tinggi. Pastinya akan dirindui ramai lagi2 yang pernah bekerjasama dengannya.

” Semoga Allah mengampuni segala dosa2nya dan semoga ditempatkan bersama orang2 yang beriman. salam takziah buat seluruh ahli keluarga uncle abu bakar omar.” tulis Azhan Rani

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber:k0smo dan mstar via asiakini

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Pelakon Abu Bakar Omar Baru Meningg4l Dunia, Sekali Luahan Azhan Rani Buat Ramai Mengal1rkan Air Mata"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*