Perdana Menteri Umum Lockdown Penuh, Rupanya Sbelum Tu Dr Noor Hisham Sudah Kngsi Foto Menyayat Hati Semua

BEBERAPA gambar petugas barisan hadapan (frontliners) perubatan yang keletihan, dengan ada yang basah kuyup dek peluh dan terbaring lesu sambil masih lengkap mengenakan pakaian perlindungan peribadi (PPE), memberi gambaran betapa penatnya golongan ini mendepani kes c0vld-19 yang mencatatkan peningkatan saban hari.

Gambar-gambar tersebut dikongsikan di laman Facebook oleh Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah pada Jumaat.

“Gambar-gambar ini menghantar seribu makna,” tulis Dr Noor Hisham pada hantaran tersebut.

Sekeping gambar menunjukkan seorang petugas tersandar keletihan di dinding dengan masih lengkap mengenakan sut PPE.

Sementara itu sekeping gambar lain menunjukkan seorang petugas yang lencun dengan peluh ketika baharu menanggalkan PPE.

Ini bukan kali pertama Dr Noor Hisham berkongsi gambar-gambar situasi ketika ini yang kritikal sebagai gesaannya agar rakyat mematuhi prosedur operasi standard (SOP) bagi memutuskan rantai jangk1itan c0vld-19.

Pada 22 Mei, beliau memaklumkan bahawa sistem penjagaan kesihatan negara sudah mencapai kemuncaknya.

Ujar Dr Noor Hisham, kadar penggunaan katil ICU di seluruh negara hampir penuh dengan beberapa hospital beroperasi melebihi kapasiti.

Siituasi tersebut secara tidak langsung telah mengurangkan peluang pesak1t bukan c0vld-19 mendapatkan rawatan kritikal yang diperlukan.

Pada Jumaat, negara merekodkan 8,290 kes baharu positif c0vld-19 sekaligus mencatatkan kes harian paling tinggi setakat ini. – THE STAR

KOMEN NETIZEN :

KERAJAAN memutuskan untuk menguatkuasakan penutupan penuh sektor sosial dan ekonomi ataupun ‘total lockd0wn’ Fasa Pertama di seluruh negara.

Menerusi satu kenyataan Pejabat Perdana Menteri pada Jumaat, pelaksanaan tersebut berkuatkuasa selama dua minggu iaitu bermula 1 Jun 2021 hingga 14 Jun 2021.

Sepanjang tempoh tersebut, semua sektor tidak dibenarkan untuk beroperasi kecuali sektor ekonomi dan perkhidmatan perlu (essential economic and service sector) yang akan disenaraikan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Menurut kenyataan tersebut, keputusan berkenaan dibuat selepas mengambil kira situasi terkini penularan C0v1id-19 di Malaysia dengan jumlah kes harian telah melebihi 8,000 kes dan kes aktif melebihi 70,000 kes.

“Sekiranya lockdown Fasa Pertama ini berjaya mengurangkan kes-kes harian Covi1d-19, kerajaan akan melaksanakan lockdown Fasa Kedua, iaitu dengan membenarkan pembukaan semula beberapa sektor ekonomi yang tidak melibatkan perhimpunan yang besar serta boleh mematuhi penjarakan fizikal.

“Lockdown Fasa Kedua ini akan dilaksanakan untuk tempoh empat minggu selepas Fasa Pertama berakhir,” katanya.

Susulan keputusan kerajaan untuk melaksanakan penutupan penuh sektor ekonomi dan sosial, Kementerian Kewangan akan memperincikan pakej bantuan kepada rakyat dan sektor ekonomi yang terkesan.

“Pengumuman mengenai pakej bantuan ini akan dibuat dalam masa terdekat,” menurutnya.

Selepas tamat Fasa Kedua, langkah seterusnya adalah menguatkuasakan Fasa Ketiga, iaitu melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) seperti yang berkuat kuasa pada masa ini.

Pada Fasa Ketiga, aktiviti sosial tidak dibenarkan dan hampir semua sektor ekonomi dibenarkan beroperasi tertakluk kepada SOP yang ketat serta kehadiran secara fizikal di tempat kerja yang dihadkan.

“Bagaimanapun, keputusan untuk beralih dari satu fasa ke fasa yang berikutnya akan tertakluk kepada penilaian risiko oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Penilaian akan dibuat berdasarkan perkembangan kes-kes harian semasa dan kapasiti hospital di seluruh negara untuk mer4wat pesak1t1 C0vid-19,” jelas kenyataan tersebut.

Tambahnya, kerajaan akan memastikan sistem kesihatan awam tidak akan runtuh dan pelbagai sokongan dan bantuan akan diberikan kepada KKM untuk meningkatkan kapasiti hospital di seluruh negara.

Di samping itu, jumlah pemberian v4ksin turut akan ditingkatkan dalam tempoh beberapa minggu akan datang dalam usaha untuk menghasilkan imuniti kelompok di negara ini.

“Semua rakyat Malaysia dinasihatkan untuk terus berdisiplin dan sentiasa mematuhi SOP yang ditetapkan bagi memutuskan rantaian jangkitan Co0v1id-19.

“Yang terbaik ialah duduk di rumah atau stay at home untuk bersama-sama melandaikan lengkuk jangkitan C0vi1d-19,” ujarnya lagi.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : LM / mstar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Perdana Menteri Umum Lockdown Penuh, Rupanya Sbelum Tu Dr Noor Hisham Sudah Kngsi Foto Menyayat Hati Semua"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*