Budak Men4ngis Kerana Hamster M4ti, Ramai Berdekah Bila Tengok Siapa Suspek Utama

Umumnya, sudah menjadi naluri kucing suka memburu burung, tikus dan haiwan yang lebih kecil darinya.

Malah, tindakan kucing membawa pulang hasil tangkapan mereka dipercayai merupakan salah satu cara haiwan itu memberi ‘hadiah‘ kepada tuannya. Namun, bagaimana jika ‘hadiah’ yang dibawa pulang itu adalah hamster peliharaan sendiri?

Dalam kiriman dikongsikan sebuah akaun Facebook di Thailand, seorang kanak-kanak dilihat menangis sakan selepas melihat hamster kepunyaannya mati. Dalam perkongsian sama, pemilik akaun turut menyertakan gambar seekor kucing yang seakan ‘bersembunyi’ di sebalik tiang, membuatkan ramai percaya ia adalah ‘suspek’ di sebalik kematian hamster tersebut.

Walau bagaimanapun, tidak diketahui sama ada benar ataupun kisah ini hanya direka semata-mata untuk hiburan, perkongsian foto tersebut nyata membuatkan ramai terhibur melihat foto kucing tersebut.

Tak tahu nak menangis atau ketawa Tak tahu nak kasihan yang mana

“Maaf, saya hanya bergurau..”

Kucing boleh ‘baca’ hati tuannya? Ketahui kelebihan pelihara haiwan ini dari sudut psik0logi, kesihatan

KUCING adalah haiwan peliharaan paling menjadi pilihan ramai.

Memelihara haiwan berbulu halus ini dipercayai memberikan banyak manfaat untuk kesihatan fizikal dan mental.

Penulis fiksyen ternama, Mauriel Spark, dalam ‘A Far Cry from Kensington’ menulis bahawa kucing memiliki sikap tenang lebih dari apa yang difahami.

“Dan ketenangan kucing akan beransur-angsur mempengaruhi anda,” katanya.

Ketenangan itu akan membantu anda menenangkan diri dan membantu mengembalikan kesegaran fikiran.

“Kehadiran kucing sahaja sudah cukup. Kesan kucing terhadap konsentrasi anda adalah luar biasa, sangat misteri,” katanya.

Sejumlah penelitian ilmiah juga menyatakan tentang manfaat kucing untuk kesihatan fizikal dan mental pemiliknya.

Memetik Health Line, berikut beberapa manfaat dan kelebihan memelihara kucing.

1. Lebih bahagia

Menurut satu kajian di Australia, orang yang memelihara kucing memiliki kesihatan psikologi yang lebih baik berbanding mereka yang tidak memiliki haiwan peliharaan. Mereka lebih bahagia, percaya diri dan tidak mudah gugup, juga lebih tenang menghadapi masalah.

Memelihara kucing juga baik untuk anak anda. Dalam sebuah survey yang melibatkan 2,200 anak muda berusia 11-15 tahun, anak yang mempunyai ikatan emosi yang kuat dengan kucing akan memiliki kualiti hidup yang jauh lebih baik sama ada di rumah atau di sekolah.

2. Mengurangkan stre.s

Mengusap kucing yang berbaring di atas pangkuan ternyata dapat menghilangkan stres. Ketika berdepan masalah, kucing dapat membuatkan pemiliknya menjadi lebih tenang. Secara psikologi, pemilik kucing juga lebih mudah pulih dari tekanan.

Situasi ini boleh berlaku kerana kucing mampu memahami apa yang ada dalam hati pemiliknya. Kucing tidak mudah stres walaupun tidak mendapat sokongan dari persekitarannya. Apatah lagi, kucing bukanlah haiwan yang bergantung dengan manusia, menurut Karin Stammbach dan Dennis Turner dari Universiti Zurich.

3. Melatih hubungan sosial yang baik

Kucing memang perlukan perhatian, tapi si comel ini juga memberikan perhatian yang cukup kepada pemiliknya. Ia mengajar pemiliknya untuk memiliki hubungan sosial yang baik.

Satu penelitian menyebut, orang yang memelihara kucing sangat sensitif secara sosial. Mereka juga lebih mudah meletakkan kepercayaan terhadap orang lain.

“Perasaan positif terhadap haiwan peliharaan akan menimbulkan perasaan positif terhadap orang lain,” tulis Rose Perrine dan Hannah Osbourne dari Universiti Eastern Kentucky.

Pengkaji Inggeris Ferran Marsa-Sambola dan rakan-rakannya menulis bahawa haiwan peliharaan dapat menerima secara terbuka penuh kasih sayang, konsisten, setia, dan jujur, karakteristik yang dapat memenuhi keperluan dasar seseorang untuk merasakan memiliki harga diri dan dicintai.

4. Lebih sihat

Bukan hanya kesihatan psikologi, memelilhara kucing juga bermanfaat untuk kesihatan fizik. Dalam sebuah kajian, para pengkaji mengikuti 4,435 orang selama 13 tahun. Mereka yang memiliki kucing pada masa lalu lebih kecil kemungkinannya untuk meninggal dunia kerana serangan jantung berbanding orang yang tidak pernah memiliki kucing. Kucing juga menjadi salah satu faktor risiko lain seperti tekanan darah, kolesterol, merokok dan indeks massa tubuh.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : trendingsangat.pw via Siakap Keli, mstar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Budak Men4ngis Kerana Hamster M4ti, Ramai Berdekah Bila Tengok Siapa Suspek Utama"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*