Demi Keadilan Dan Perjuangkan Nasib Bella…Apa Yang TMJ Bakal Lakukan Memang Tidak Disangka!

KES penderaan ke atas remaja perempuan Sindrom Down bernama Bella meruntun jiwa rakyat Malaysia dengan tanda pagar #justiceforbella kembali menjadi trending.

Terbaharu, paling menyayat hati apabila Mahkamah Sesyen diberitahu bahawa remaja istimewa berusia 13 tahun itu diberi makan 20 biji cili padi selama beberapa kali seminggu!

Dengan kecederaan yang dialaminya seperti melecvr di tangan, dada, paha dan beberapa bahagian lain serta kesan luka di tubuhnya cukup membuatkan sesiapa menitiskan air mata.

Rakyat Malaysia bersatu hati memperjuangkan nasib Bella dan kes tersebut turut mendapat perhatian Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

tm bantu bella 2

Kecederaan yang dialami Bella.

Tunku Ismail berkata, beliau menawarkan perkhidmatan peguam-peguamnya secara percuma untuk menjalankan arahan memerhati (watching brief).

Menurut Tunku Ismai juga, beliau telah berhubung dan berbincang dengan peguam-peguamnya mengenai kes penderaan Bella.

“Kes ini sedang berjalan di Mahkam4h Sesyen Kuala Lumpur dan pihak pendkwaan kerajaan sudah memulakan perbicaraan terhadap OKT (orang kena tuduh) dalam kes ini.

“Saya akan menghubungi Menteri Pembangunan Keluarga, Wanita dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Harun dan menawarkan perkhidmatan peguam-peguam saya secara percuma bagi menjalankan arahan memerhati (watching brief) bagi pihak kementerian untuk kes ini,” katanya menerusi posting di laman sosial milik beliau, lewat Sabtu malam.

siti bainun

Siti Bainun mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan iaitu mengabai dan menganiaya Bella.

Terdahulu, isteri TMJ, Che Puan Besar Khaleeda Bustamam sedia membantu Bella, remaja orang kelainan upaya (OKU) bagi mendapatkan keadilan yang sewajarnya.

Menerusi luahan di aplikasi story di laman Instagam miliknya, Che Puan Besar Khaleeda sanggup melakukan apa sahaja untuk membantu remaja istimewa tersebut.

Saya akan lakukan apa saja dengan kuasa yang saya ada bagi mendapatkan keadilan untuk Bella.

“Saya akan lakukan apa saja dengan kuasa yang saya ada bagi mendapatkan keadilan untuk Bella. Saya kecewa dan letih melihat si pengecut yang berfikir mereka boleh buat apa saja terhadap kanak-kanak teraniaya.

“Kamu boleh bersembunyi di sebalik barisan peguam tetapi karma akan hadir pada waktunya di dunia ini dan akhirat,” tulisnya dalam Instagram miliknya.

tm bantu bella

Kenyataan TMJ berhubung kes Bella.

Che Puan Besar Khaleeda memuat naik kenyataan tersebut yang dipercayai sebagai membalas tindakan seorang peguam tertuduh iaitu pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali dengan memuat naik sekeping gambar bersama-sama tertuduh dan barisan peguam yang membelanya di laman sosial.

Siti Bainun Ahd Razali, 30, mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan iaitu mengaba1 dan mengan1aya remaja perempuan itu sehingga menyebabkan mangs4 mengalami kecederaan fizikal serta emosi.

tm bantu bella 4

Che Puan Besar Khaleeda terkesan dengan nasib Bella.

Dia didkwa melakukan perbuatan di sebuah kondominium di Wangsa Maju, antara Februari dan Jun 2021.

Pertuduhan mengikut sekksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001 yang membawa hukuman maks1mum penjar4 20 tahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya, jika sab1t kesalahan.

Sedikit info kes,

Beberapa fakta baru tervngkap yang mengejvtkan ramai orang.

Tiada Liputan Media: Menurut pengguna twitter ini yang menggelarkan diri dengan nama ‘Tok’ menulis, tiada media yang hadir ketika perbicaraan dan tiada media yang membuat liputan.

Di dera dalam jangka masa yang lama: Dalam hantarannya itu juga menulis,  saksi ke 2,3,4 ialah doktor-doktor pakar yang merawat Bella mengesahkan Bella telah dider4 dalam jangka masa yang lama. Ada parut dan luka lama akibat disimbah air panas, ada juga luka dan parut akibat ditekap dengan alat panas seperti seterika. Luka kepala disiram air panas.  Lebam pada tubuh disebabkan disepak atau dipijak. Bella ada kecederaan kerana mungkin dipijak orang bertubuh besar. Kecederaan Bella yang tidak dirawat menyebabkan terkena jangkitan dan setelah sembuh terdapat parut yang sangat menger1kan.

Bella Mengalami Travma yang dahsyat: Tambahnya lafi, salah seorang doktor telah mengesahkan yang Bella telah mengalami travma yang sangat d4hsyat termasuk ment4lnya. Bella akan mengalami mimpi-mimpi ngeri dider4 yang tidak diketahui bila akan hilang.

Mangsa Menggelupur Kesak1tan: Ketika perbicaraan, pengadv utama dan juga saksi utama iaitu Yasmin atau SP 5 telah memberikan keterangan bahawa OKT mengarahkan beliau untuk memegang Mangs4 dan kemudiannya OKT akan simbahkan air yang panas menggunakan cawan plastik IKEA pada badan Mangsa.

Dipaksa Makan Najis? 10 Fakta Baru Kes Penderaan Bella & Netizen Luah Rasa Tak Puas Hati - Murai MY

Mangs4 terus menggelupur dalam kesak1tan. SP 5 kemudian menambah, bahawa OKT telah melakukan tindakan yang sama tersebut melebihi lima (5) kali terhadap Mangsa dan setiap kali perbuatan tersebut dilakukan, SP 5 telah dipaks4 untuk memegang Mangsa. Pernah SB suruh SP 5, bersama beberapa anak-anak jagaan OKT yang lain untuk mengikat Mangs4. Setelah itu, OKT akan menolak Mangs4 menyebabkan Mangs4 jatuh dan kemudian SP 5 dan anak-anak yang lain disuruh untuk mengangkat semula Mangs4 dan OKT kemudiannya bertindak untuk simbah air panas pada badan Mangs4.

Mangs4 telah diikat tangan dan kaki didalam tandas: SP 5 kemudiannya menyatakan terdapat 1 hari kejadian dimana Mangsa telah diikat tangan dan kaki didalam tandas. OKT telah bertindak memandikan Mangsa dengan air yang telah dipanaskan ‘heater’ dan kemudian OKT akan mengarahkan SP 5 untuk mengambil air panas ‘cuckoo’ untuk diberikan kepada OKT dan kemudian OKT akan simbah lagi pada badan Mangsa.

Mangs4 Dib0gelkan: Mangsa dib0gelkan dan menggelupur lemah, minta tolong dan keletihan. Tertudvh larang orang lain tolong mangs4.

Badan Mangs4 berbau bvsuk: SP 5 turut menyatakan bahawa badan Mangs4 berbau busuk akibat daripada kesan dan luka-luka yang telah bernanah sehinggakan jikalau Mangs4 ditempatkan didalam bilik, seluruh bilik tersebut boleh dipenuhi dengan bau Mangs4.

Video Temubual Siti Bainun Dikecam, Netizen Kata Dia Layak Menang OSCAR? - Murai MY

Dip4ksa Makan Cili: Antara kejadian lain yang berlaku pada Mangsa melibatkan Cili. SP 5 menyatakan OKT telah memaksa Mangsa untuk memakan sebanyak dua puluh (20) biji cili yang telah dihancvrkan. Kemudian OKT sendiri telah menyuapkan pada Mangs4 cili-cili hancur tersebut. Andai Mangs4 enggan, OKT akan tonyoh pada mata Mangs4. Mangs4 juga pernah memakan makanan yang telah dicampur gavl dengan sisa makanan penghuni lain dalam premis tersebut.

Mangs4 Dipaks4 Makan Naj1s: Kemudian terdapat kejadian lain yang berlaku pada Mangs4 melibatkan naj1s, Mangs4 pernah terberak di ‘laundry’ dalam premis. OKT telah memarah1 Mangs4 dan kemudian OKT telah menyuruh Mangs4 mengutip semula naj1s tersebut dan kemudian OKT telah memaksa Mangs4 makan. Kemudian apabila Mangs4 telah termuntah akibat memakan najis tersebut OKT akan menyuruh lagi Mangs4 untuk memakan muntah beliau digaul bersama dengan najis sehingga habis.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook TrexMedia

Sumber : mStar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Demi Keadilan Dan Perjuangkan Nasib Bella…Apa Yang TMJ Bakal Lakukan Memang Tidak Disangka!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*