Cantik Manis Orangnya. Gambar lsteri SuItan KeIantan Akhirnya Diperkenalkan Buat Kali Pertama

SuItan KeIantan, SuItan Muhammad V berkenan mengisytiharkan isteri baginda, SuItanah KeIantan dengan gelaran Duli Yang Maha Mulia SuItanah Nur Diana Petra Abdullah.

Pengisytiharan itu diumumkan oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob yang berkuat kuasa pada 2 Ogos lalu.

Ahmad ketika membacakan teks itu berkata, pengisytiharan dilakukan menurut Fasal (1) Perkara 43 Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan KeIantan (Bahagian Yang Kedua).

SuItan dan Yang dipertuan bagi negeri KeIantan sudah mengadakan pangkat kemuliaan Duli Yang Maha Mulia SuItanah KeIantan dan Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota KeIantan.

SuItan juga mengampuni perkenan mengurniakan pangkat kemuliaan Duli Yang Maha Mulia SuItanah KeIantan kehadapan isteri baginda dengan gelaran Duli Yang Maha Mulia SuItanah Nur Diana Petra Abdullah.

Baginda juga mengampuni perkenan mengurniakan pangkat kemuliaan kepada Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota KeIantan dengan gelaran Yang Teramat Mulia Che Puan Sofie Louise Johansson Petra, iaitu isteri kepada Yang Teramat Mulia Tengku Mahkota KeIantan.

Semua kurniaan pangkat itu berkuat kuasa pada 2 Ogos 2022.

SuItanah KeIantan berkenan menerima menghadap Pertubuhan Kerabat D’Raja KeIantan

Terbaru, SuItanah KeIantan, Nur Diana Petra Abdullah berkenan menerima menghadap Pertubuhan Kerabat D’Raja Kelantan (PKDK) di Istana Negeri Kubang Kerian di sini hari ini.

Perkara tersebut dimuat naik oleh laman sosial Facebook Unit Media Pejabat SuItan KeIantan.

Ini merupakan kemunculan pertama Yang Teramat Mulia Che Puan Mahkota KeIantan di Istana Negeri selepas diisytihar sebagai SuItanah KeIantan pada 2 Ogos lalu.

Pada majlis itu, baginda berkenan mengurniakan cendera kenangan kepada semua ahli rombongan.

Rombongan tersebut diketuai oleh Presiden PKDK, Tengku Ramizan Tengku Abdul Aziz dan beberapa ahli pertubuhan yang lain.

Utusan Malaysia pada 2 Ogos lalu melaporkan, SuItan KeIantan, SuItan Muhammad V berkenan mengisytihar Duli Yang Maha Mulia SuItanah Nur Diana Petra Abdullah, isteri baginda dengan gelaran SuItanah KeIantan.

Pengisytiharan itu dibuat Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob di Istana Balai Besar.

Ahmad semasa membaca perutusan itu berkata, pengisytiharan itu dibuat sebagaimana mengikut Fasal (1) Perkara 43 Undang-Undang Tubuh Kerajaan KeIantan (Bahagian Yang Kedua).

Wajah SuItanah KeIantan dipuji ramai

Sementara itu, menerusi ruangan komen rata-rata memuji kecantikan SuItanahKeIantan, Nur Diana Petra Abdullah.

” Cantikknya Alhamdulillah terbaiklah, semoga Tuanku & Cik Puan Mahkota KeIantan selalu dlm lindungan Allah swt… Aamiin Ya Rabbal Alamin”

” Cantik sekali…Semoga Allah SWT Melindungi dan Merahmati Keluarga D’Raja KeIantan, Aamiin..”

” Semoga berkekalan..Cik Puan Sofie Louise (isteri Tengku Faiz, adinda SuItan KeIantan) pun tidak kurang tertibnya..dua-dua cantik!”

” Manis orangnya. Tudung biru mudanya menyerlahkan penampilan sebagai permaisuri..” tulis warganet.

Komen Netizen:

Sumber :utusan dan bharian

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook TrexMedia

Sumber : http://www.mediakita.dnq.news

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Cantik Manis Orangnya. Gambar lsteri SuItan KeIantan Akhirnya Diperkenalkan Buat Kali Pertama"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*