“Tak Risau Wab4k..”- Ribuan Tabligh Asia Berhimpun Di Indonesia, Penganjur D3gil Teruskan Pr0gram Sasar Sejuta Peserta

W4bak C0V1D19 di sememangnya sedang menjadi anc4man paling men@kutkan bagi seluruh dunia ketika ini. Ribuan kem@tian telah direk0dkan dan banyak negara sudah terjejas.

Baru-baru ini, Malaysia telah merek0dkan peningkatan mendadak berpunca daripada himpunan tabligh yang diadakan di Masjid Sri Petaling temp0h hari.

Namun, seakan tidak ser1k dan tidak mengambil ikhtibar daripada hal tersebut, Ijtima Dunia 2020 anjuran Tablighi Jama’at di Ind0nesia sekali lagi mengadakan himpunan tersebut dengan menyasarkan jutaan peserta pula.

Ribuan tabligh di seluruh Asia berhimpun di Ind0nesia hari ini tanpa menghiraukan kebimbangan pertemuan itu berisik0 menyebarkan k0r0navirVs (C0V1D19) kira-kira dua minggu selepas acara sama diadakan di Malaysia dan menyebabkan lebih 500 j@ngkitan.

Pegawai wilayah mengesahkan Ijtima Dunia 2020 anjuran Tablighi Jama’at tersebut sudah bermula walaupun ketua p0lis mend@kwa mereka sudah membuat usaha terakhir untuk memujuk penganjur membatalkan perhimpunan itu.

“Kami lebih takutkan ALLAH. Naluri manusia lebih takutkan peny@kit dan kem@tian,” kata salah se0rang penganjur, Mustari Bahranuddin ketika dis0al tentang risik0 peserta menyebarkan virvs itu di G0wa, wilayah Sulawesi Selatan.

Sementara itu, pegawai wilayah, Arifuddin Saeni memaklumkan penganjur men0lak permintaan rasmi pihak berkuasa supaya menangguhkan acara tersebut. Beliau menganggarkan terdapat kira-kira 8,695 menyertai perhimpunan tersebut di G0wa berhampiran bandar Makassar.

“Jumlah mereka dijangka bertambah. Mereka datang dari 48 negara termasuk Thailand, negara Arab, India dan Filipina,” jelasnya lagi.

Melihat daripada situasi tersebut, tidak terbayang betapa beraninya mereka dalam menjalankan perhimpunan berskala besar ketika dunia sedang bergelut dengan C0V1D19.

Sem0ga pihak Ind0nesia dapat menangani hal tersebut dan tidak menjadi asbab penul@ran yang lebih besar C0V1D19 di seluruh dunia. Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih! Kredit sinar harian, FB Yusuf Umar Abdul Azis

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: mychannelbuzz

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Tak Risau Wab4k..”- Ribuan Tabligh Asia Berhimpun Di Indonesia, Penganjur D3gil Teruskan Pr0gram Sasar Sejuta Peserta"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*