“Kasihan Pak Ishak Darus..”-Pendedahan mengejuutkan Ustaz Abu Syafiq

‘Kem3lut’ yang melanda ketika Ustaz Ebit Liew membantu keluarga di Kedah dengan campur tangan netizen mendapat perhatian ramai netizen dan para ilmuan.

Ada pihak yang cuba memperkecil-kecilkan usaha Ustaz Ebit Liew dan tidak kurang juga yang memandang serong.

Namun ramai ilmuan yang memberikan sokongan dan berdiri teguh di belakang Ustaz Ebit Liew, seorang mualaf yang berusaha membantu tak kira siapa demi agama Islam.

Nampaknya Ustaz Abu Syafiq terus menerus memuat naik status seolah-olah menyindi1r sesorang. Beriktu status terbaru beliau mengenai kisah Pak Darus

Kasi1han Pak Ishak Darus..

“Banyak pula saya dengar cerita yang kurang enak pasal beliau dan dikaitkan pula dengan ahli keluarganya pula..dikatakan pemal4slah…ada kaitan dengan dad4hlah..duduk tanah har4mlah.. Anak-anak dia tinggalkan dialah… ditinggalkan disitu bersama cucunya yang ramai…Tak mahu bangki1t hidup berdikari dan macam-macam lagi…

Semua itu cerita orang.

Saya kata dalam diri saya itu semua fitn4h tak betul. Mulut orang mana boleh ditutup. Pak Ishak Darus mungkin lebih mulia dari kita..mana tahu dia masuk syurga lebih awal dari kita..itupun kalau kita ahli syurga. Kurang his4bnya tak banyak soalannya.

Dulu saya pakai spek mata. Nak ganti bingkai baru lawa sket..saya plan nak bingkai warna macam emas..saya tanya Guru saya boleh ke halal ke? Sebab bukan bingkai emas tapi warna mcm emas..sbb saya suka warna emas…Guru saya jawab Bila kamu bertemu orang m1skin dia akan rasa rendah diri dan rasa kamu hebat tak? Saya jawab Ya mungkin. Guru saya kata Jangan pakai bingkai kaler macam Emas tu nanti terasa hati orang misk1n. Kasihan mereka…

Ya Allah…sampai skrg sy ingat jawapan guru saya tu. Demi Allah! bertahun dan sampai saya tak pakai spek mata dah skrg. Masih sy ingat.

Nabi bersabda Ya Allah Hidupkan daku dalam lubuk orang-orang misk1n.

Saya sampai skrg tertanya kenapa Nabi doa mcm tu yerk…sebab apa saya yg belajar tinggi tak tahu…tapi saya nak rasa…saya akan cuba utk rasai…saya dah try…memberi sambil mengalakkan orang lain memberi…paparkan kpd orang…niat utk galakkan..utk pembuktian..tapi saya belum dapat rasa erti doa Baginda tuh..

Susah nak didik diri saya ini betul2 ikhlas..sayalah..bukan orang lain..hati saya lain.. Sufyan Ath-Thauri selalu bagitau 40 tahun Aku didik diri aku untuk ikhlas..sekarang baru kutemui.

Subhanallah..40 tahun untuk ikhlas? Untuk rasai ikhlas?! Ya Allah..moga saya yang hin4, jah4t, berlag4k, dan somb0ng ini satu hari nanti kecapi ikhlas yang murni.

Maafkan saya Pak Ishak Darus ye…”

“Tak pernah pinggir keluarga Pak Ishak”-CEO Lembaga Zakat Negeri Kedah

USAHA memujuk keluarga pesak1t str0k, Ishak Darus, 77, yang tinggal di Lorong Gedebang, Jalan Langgar di Alor Setar untuk berpindah ke lokasi lebih sesuai sudah dilakukan sejak 12 tahun lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK), Syeikh Zakaria Othman berkata, berdasarkan rekod keluarga da1f itu turut menerima pelbagai bantuan daripada pihaknya sejak 2007.

Katanya, ia termasuk bantuan kewangan bulanan, bantuan makanan fak1r misk1n, bantuan awal persekolahan, bantuan Aidilfitri dan bantuan Jaya Diri.

“Berdasarkan siasatan kami, Pak Ishak dan isteri yang tidak bekerja mempunyai tiga anak lelaki dan tujuh anak perempuan berusia 17 hingga 33 tahun.

“Ada antara anak Pak Ishak sudah berkahwin dan mempunyai anak. Lapan daripada 10 anaknya tinggal bersama di rumah berkenaan bersama 10 cucu menjadikan keseluruhan isi rumah seramai 20 orang,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Zakaria berkata, isu dan kisah keluarga Pak Ishak amat dekat di hati warga LZNK yang menganggap dia sebagai seorang bapa yang disayangi.

Pernah Ditawar rumah

Katanya, lelaki itu pernah ditawarkan rumah KEDA di Pokok Sena dan Program Perumahan Rakyat (PPR) sebelum ini, namun keluarganya men0lak atas pelbagai alasan.

“Rundingan dan tawaran juga sudah dibuat oleh tuan tanah tempat tapak rumah itu dibina sehingga akhirnya satu salinan penghakiman dari Mahkamah Majistret dikeluarkan pada 5 Februari lalu yang mengarahkan Pak Ishak sekeluarga berpindah, tetap menemui titik gag4l.

“Kerana itu saya amat menghargai usaha Ustaz Ebit Lew dan pasukannya di atas kemahiran mereka yang berjaya memujuk keluarga Pak Ishak keluar daripada kediaman berkenaan semalam.

“Sesungguhnya niat murni ini amat disanjung dalam membantu LZNK menyantuni lebih 15,773 asnaf di Kedah (sehingga 21 April 2020) termasuk Pak Ishak dan masa depan anak-anak dan cucu-cucunya yang masih tidak mengerti apa-apa,” katanya.

Katanya, pihaknya sentiasa terbuka untuk menerima sebarang maklumat yang membina demi menyampaikan amanah pembayar zakat untuk manfaat golongan yang memerlukan di Kedah.

Semalam, tul4r di media sosial apabila Ustaz Ebit Lew menziarahi Ishak yang tinggal bersama keluarganya di rumah us4ng kerana tidak mampu menyewa di tempat lain.

Mereka didakwa tinggal berhimp1t dengan lantai beralaskan tikar getah, dinding kayu reput dimakan anai-anai, malah sebahagian bumbung zink berlubang.

“Moga Allah Beri Kekuatan Kepada Ustaz Ebit Liew” – PU Azman

Dalam satu perkongsian di Instagram miliknya, PU Azman turut mendoakan semoga Allah SWT memberikan kekuatan kepada Ustaz Ebit Liew untuk meneruskan usahanya.

“Moga Allah beri kekuatan kepada Ustaz Ebit Liew.

“Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali.

“Ayat dalam post di atas ialah ayat 271 Surah Al Baqarah.

“Jika kita melihat seseorang memperlihatkan perbuatan sedekahnya atau sebarang perbuatan baik, pendirian pertama kita ialah bersangka baik.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ.

Maksud :”Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan bersangka (kecurigaan), kerana sebahagian dari bersangka itu d0sa”. (Surah Al Hujurot ayat 12).

Tambah PU Azman, Allah mengendalikan hati seseorang dan pasti ada sebab kukuh dia memperlihatkan sedekahnya.

“Antaranya ialah untuk mendidik masyarakat agar termotivasi untuk turut sama bersedekah dan membantu.

“Sebab kedua ialah sebagai melaksanakan amanah dalam menyalurkan dengan jujur setiap derma yang diterimanya dari orang ramai,” tulis PU Azman.

Tambahnya lagi, dalam hal ini Ustaz Ebit Liew, Dato Alif Syukri dan sesiapa saja yang rajin kita tengok memberi infaq, insyaAllah adalah wakil ummah untuk mengembangkan sebuah empayar infaq.

Dalam pada itu, Ustaz Abu Syafiq masih terus memuat naik status. Tapi apa yang menjadi perhatian, semua status di muat naik terus dik3cam oleh netizan.

Berikut pula coretan dari FB Mohd Fadli Salleh

Insan ini dihin4. Insan ini dicemvh. Insan ini disindi1r. Insan ini dim4ki.

Kerana apa?

Kerana beliau membantu orang. Kerana beliau turun padang. Beliau dic3rca. Ditudvh semua perbuatannya itu har4m. Tudvhan pula oleh seorang yang kononnya ustaz.

Tindak tanduk beliau dikec4m. Kereta yang beliau pakai diperti1kaikan.

Mereka hendak dia pakai kereta Datsun buruk yang aircond pun tiada, meter pun rosak. Mereka fikir, orang yang turun membantu orang, orang yang berjuang dijalan kebajikan harus papa kedana juga.

Mereka fikir dia tidak boleh nikmati apa-apa kemewahan walau dari titik peluh dan usaha dia sendiri.

Tudvhan dan fitn4h dilemparkan. Dikatakan mencari populariti. Dikatakan meraih simpati. Dikatakan menyalah guna sumbangan untuk kepentingan sendiri.

Apa beliau berhenti?

Tidak. Beliau tahu dan benar-benar faham jalan ini penuh ujian.

Beliau tahu sangat ramai orang berharap menjadi seperti beliau, tapi mereka tidak mampu. Maka mereka akan menjadi pendengk1.

Beliau tahu, sebaik beliau berhenti mereka akan menang dan beribu orang akan kebulvran.

Beliau tahu, saat beliau melayan semua tohmahan, semua kebajikan yang beliau jalankan akan turut sama terkesan.

Maka beliau senyum dan diam.

Beliau berdakwah dengan tindakan. Turun dan menyantuni.

Beliau berdakwah dengan kata-kata. Saat beliau turun menegvr dan menyapa.

Dan beliau memberi inspirasi kepada jutaan manusia diluar sana untuk sama-sama menurut jejak beliau.

Membantu sesiapa tanpa syarat. Menyebar kasih sayang yang sarat.

Diam beliau bukan kerana tidak mampu menjawab. Tapi diam beliau kerana beliau singa seperti syair Imam As Syafie :

“Berkatalah sesuka hatimu untuk menghina kehormatanku. Maka diamku dari orang yang menghin4 adalah satu jawapan.

Bukanlah ertinya aku tidak memiliki jawapan,

tetapi tidak pantas bagi seekor singa melayan keren4h anjing.”

Sahabatku Ustaz Ebit Lew…

Jalan ini tidak mudah. Penuh dengan ranjau dan duri. Penuh dengan caci maki. Penuh dengan orang yang dengk1.

Aku tahu kau lebih mengerti. Dan aku juga kini mengerti. Kerana kita sama-sama berada dijalan ini.

Terus kuat sahabat. Kuat seperti biasa. Dan terus saja menjadi singa.

Ikhlas dari,

Mohd Fadli Salleh,

Presiden Pertubuhan Kebajikan Dana Kita.

#MFS

Perkongsian dari Mohd Fadli Salleh ini telah mendapat 23 tanda suka, 1.1k komen dan 3.3k perkongsian

Berikut reaksi netizan

Izzati Ty Kate2 yg x baik tu dugaan tuk kite jugak….biase la…..zaman fitn4h….jd bek la same2 doakan die dn ustaz…..marah pun x gune…..elok2 die je ade penyaki1t hati….nnt kite pun bjangki1t skali…semoga urusan ustaz e.l dipermudahakn….n semoga org2 yg saki1t hati dibuka hati2 mereka….

‘Jika tidak mampu menjadi garam janganlah menjadi langau yang boleh mer0sakkan ikan’. Teruskan berbuat baik dengan cara kita sendiri. Hanya Allah yg maha tahu semuanya… Teruskan berfikiran positive dan abaikan yg negative. Semoga Allah memberkati semua usaha dan pengabdian kita

Dalila Dila Semoga ustaz dberi kesihatan yg baik,kekuatan utk membuat kebajikan…Allah sentiasa bersama ustaz .

Dalam pada itu, Pu Amin juga memberi pendapat yang sama

“Ajar hati untuk sangka baik. Biar sentiasa tenang dan bahagia. Jadikan penglihatan kita seperti mata lebah,mencari madu dan penawar walau ditempat sampah,bukan seperti mata lalat yang suka melihat kotoran walau dimana dia berada.”

Jangan p4tahkan semangat Ebit Lew, kata Puteri Umno

Ketua Pergerakan Puteri Umno, Zahida Zarik Khan berpandangan semua pihak tidak perlu berprasangka negati1f dengan mengecam individu mahu pun persatuan yang cuba menghulurkan bantuan kemanusiaan ketika negara menghadapi wab4k Covi1d-19.

Menurut Zahida ini termasuklah kerja amal yang dilakukan oleh pendakwah bebas, Ebit Lew.

“Kerja amal yang dibuat oleh Ustaz Ebit Lew amatlah dialu-alukan kerana tidak mungkin satu pihak mampu melakukan semua perkara.

“M4langnya saya terbaca ada juga segelintir pihak kurang senang dengan kebaikan yang dilakukan.

“Apa jua alasan, kita seeloknya tidak ada sifat negati1f hingga ada rasa siapa lebih baik atau siapa lebih layak menghulurkan bantuan,” katanya dalam satu hantaran di Facebook bertajuk ‘Jangan patahkan semangat Ebit Lew’.

Zahida tidak merujuk mana-mana pihak yang dikatakan kurang senang terhadap bantuan yang diberikan oleh Ebit Lew kepada mereka yang memerlukan.

Bagaimanapun, baru-baru ini terdapat seorang pendakwah dikenali sebagai Abu Syafiq mempertikai tindakan Ebit memuat naik gambar dan video orang miski1n di media sosial.

Selain itu, ada juga dalam kalangan segelintir netizen mend4kwa Ebit tidak mematuhi penj4rakan sosial ketika menyampaikan bantuan.

Sebaliknya, kata Zahida, apa yang perlu dilakukan masyarakat adalah mengucapkan jutaan terima kasih kepada mereka yang menghulurkan bantuan.

Katanya, setiap bantuan besar mahupun kecil sekurang-kurangnya dapat memberi keceriaan kepada mereka yang terkesan akibat daripada perintah kawalan pergerakan (PKP).

“Dalam keadaan kris1s hari ini, kita nampak ada banyak pihak tidak kira kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO), persatuan termasuk orang perseorangan yang prihatin membantu insan kurang bernasib baik.

“Jangan jadikan ia sebagai isu politik hingga ada tindakan ke3cam-meng3cam sesama kita,” tegasnya.

Kata Zahida, kesan daripada kerja amal yang dibuat Ebit Lew telah menggerakkan hati lebih ramai rakyat Malaysia berkemampuan untuk turut sama menyumbang kepada mereka yang memerlukan.

“Saya percaya Ustaz Ebit Liew berniat baik dan bertujuan menunjukkan nilai-nilai murni ajaran Islam kepada semua yang melihat.

“Kami doakan ustaz terus diberikan kesihatan yang baik, dilimpahi rezeki dan dirahmati Allah sentiasa,” katanya

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: M.B

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Kasihan Pak Ishak Darus..”-Pendedahan mengejuutkan Ustaz Abu Syafiq"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*