Kem4tian Tangmo Telah Terbukti, Akhirnya ini hasil siasatan pihak polis

Bangkok: Kesemua lima individu yang menaiki bot laju bersama pelakon Nida Patcharaveerapong atau dikenali sebagai Tangmo Nida berkemungkinan menghadapi pertuduhan kecu4ian yang membawa kepada kem4tian m4ngsa.

Bangkok Post melaporkan, sumber polis memberitahu, mereka juga disyaki memberi kenyataan palsu kepada polis.

Lima rakan Nida itu adalah pengurus Tangmo, Idsarin ‘Gatick’ Juthasuksawat: Wisapat ‘Pasir’ Manomairat; Nitas ‘Job’ Kiratissoothisathorn; pemilik bot, Tanupat ‘Por’ Lerttaweewit dan Phaiboon ‘Robert’ Trikanjananun.

Tanupat dan Phaiboon sudah pun did4kwa kerana mengendalikan kapal tidak berlesen dan kecuaian yang membawa kepada kem4tian.

Bukti baharu muncul apabila Bahagian Penindasan Jen4yah Teknologi (TCSD) mengesan telefon bimbit Tanupat.

Berdasarkan kandungan dalam peranti itu, Tanupat mengaku kepada salah seorang daripada beberapa individu yang dia memberitahu Phaiboon memandu bot laju ketika Nida terjatuh, kata sumber di Wilayah Polis Wilayah 1, pada Rabu lalu.

Menurut sumber, disebabkan kekurangan pengalaman dalam mengendalikan bot, Phaiboon dilaporkan hilang kawalan dan menyebabkan Nida yang berada di belakang untuk berpaut pada Wisapat kerana bimbang dia akan jatuh ke dalam sungai

Bimbang terjatuh ke dalam sungai, Wisapat memaklumkan dia goyangkan kaki, menyebabkan Nida terjatuh ke sungai hingga paha kanan Nida terkena bilah bot.

Polis akan memanggil kelima-limanya untuk menghadapi pertuduh4n kecuai4n yang membawa kepada kem4tian dan memberikan kenyataan palsu kepada penyi4sat.

Satu lagi sumber yang juga anggota pasukan Polis Wilayah 1 menyiasat kes Nida berkata, Nitas memberikan kenyataan bercanggah mengenai cara bot itu dikendalikan pada malam itu.

Dia adalah satu-satunya saksi yang memberitahu peny1asat bot itu ‘tersentak’ secara tiba-tiba, menyebabkan Nida terjatuh ke dalam sungai.

Phaiboon juga satu-satunya saksi yang gagal menghadiri lakonan semula polis mengenai kejadian menggunakan bot laju model yang sama, dengan alasan mengalami tekanan dar4h tinggi.

Dalam lakonan semula yang lain, polis merancang untuk menaiki bot sama di sungai untuk mensimulasikan perjalanan dengan cara seperti yang berlaku pada malam kejadian.

Ketua Wilayah Polis Wilayah 1, Jirapat Phumjit berkata, ia berdasarkan rekod sistem navigasi GPS di bot itu.

Terdahulu, polis mengesahkan Nida men1nggal dun1a akibat lem4s berdasarkan hasil pemeriksaan forensik.

Misteri kem4tian pelakon Nida Patcharaveerapong atau dikenali sebagai Tangmo Nida terjawab apabila polis mengesahkan pelakon itu men1nggal dun1a akibat lem4s.

Ia hasil pemeriksaan forensik.

Polis sahkan Tangmo Nida m4ti lem4s

Thai PBS World melaporkan, Pesuruhjaya Polis Wilayah 1, Jirapat Phumichit, berkongsi perkembangan kes kem4tian pelakon itu menerusi sidang media, Selasa lalu.

Menurut Jirapat, Nida mengalami luka dalam pada kaki kiri mangsa mungkin disebabkan oleh kipas bot tetapi forensik tidak memberikan sebarang petunjuk sama ada pelakon itu terjatuh dari bot, atau ditolak.

Beliau turut mended4hkan polis meneliti kenyataan lima rakan yang berada di atas bot yang sama dengan Nida.

“Setakat ini, mereka menyerahkan pakaian yang mereka pakai pada malam itu, sudah menjalani pemeriksaan fizikal dan menyediakan sampel asid deoksiribonukleik (DNA) untuk analisis forensik,”katanya.

Berhubung luka dan lebam yang ditemui pada lengan dan bahu salah seorang daripada lima rakan Nida di dalam bot bersamanya, dikenali sebagai Job, doktor yang menjalankan pemeriksaan memberitahu media bahawa ia berlaku dalam tempoh lima hingga tujuh hari dan bukan disebabkan cakaran kuku jari.

Seorang doktor pada sidang media berkata bahawa dia tidak bertanya bagaimana lelaki itu mendapat keced3raan, namun percaya bahawa ia disebabkan oleh objek keras dan bukan pergaduh4n.

Jirapat berkata bahawa penyi4sat polis sudah memeriksa sistem navigasi GPS pada bot dan mendapatkan butiran perjalanan kapal termasuk kelajuan pelayarannya pada malam tragedi Khamis minggu lalu itu.

Pakar patologi di Institut Perubatan Forensik Hospital Besar Polis memberitahu media bahawa mereka tidak dapat mengesahkan sama ada Nida sudah membuang air kecil sebelum dia lemas, seperti yang did4kwa rakan-rakannya, kerana mayat sudah di dalam air untuk waktu yang lama.

Pakar forensik, Prof Madya Dr Werasak Charaschaisri memberitahu PBS Thai bahawa luka dalam pada kaki mangsa mungkin disebabkan oleh kipas bot, tetapi masih belum didedahkan sama ada luka itu, sebelum atau selepas bed4h si4sat.

Mengenai pasir yang terdapat di dalam paru-paru Nida, Dr Werasak menjelaskan dia masih bernafas ketika terjatuh ke dalam sungai .

Katanya, ia kerana pasir boleh masuk ke dalam paru-paru ketika lem4s, dan arus di Sungai Chao Phraya menyebabkan pasir boleh terampai di dalam air.

Oleh itu, m4ngsa tidak perlu tenggelam ke dasar sungai untuk pasir masuk ke dalam paru-parunya.

Sementara itu, ramai penduduk tempatan meletakkan bunga di Jeti Pibulsongkram di wilayah Nonthaburi, hari ini, bagi penghormatan terakhir kepada mendiang pelakon berkenaan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook TrexMedia

Sumber : Metro

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Kem4tian Tangmo Telah Terbukti, Akhirnya ini hasil siasatan pihak polis"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*