Baru Malam Pertama di Penjara Kajang, Sekali Peguam Ini Beritahu Cara Untuk Najib Tidak Lagi Menjalani Hvkuman

Tiada penyokong bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat hadir di Penjara Kajang di sini berikutan susulan keputusan Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukvman dan sabitan terhadapnya dalam kes SRC International Sdn Bhd.

Setakat jam 8 malam, wartawan daripada beberapa media dilihat berkumpul di sepanjang pintu masuk penjara tempat Najib diarah menjalani hukvman penjara 12 tahun.

Walaupun suasana sunyi, pihak berkuasa dilihat memasang halangan kawat berduri berhampiran pintu masuk.

Tiada penjelasan diberikan mengenai sebab pemasangan halangan terbabit.

Mahkamah Persekutuan pada Selasa menolak rayuan akhir Najib untuk mengetepikan sabitan hukvman dan denda yang dikenakan terhadapnya berhubung penyelewengan dana syarikat SRC International Sdn Bhd.

Panel lima hakim dipengerusikan oleh Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat sebulat suara membuat keputusan itu selepas mendapati Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membuat keputusan yang betul dan tidak terkhilaf apabila mensabitkan Najib terhadap tuduhan berkenaan.

Susulan keputusan itu, Najib yang juga bekas Perdana Menteri diperintahkan untuk menjalani hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta.

Suasana di hadapan pintu Penjara Kajang iaitu tempat di mana Najib diarahkan menjalani hukuman penjara selama 12 tahun bermula Selasa.

Najib, waris boleh buat permohonan pengampunan Agong

SHAH ALAM – Datuk Seri Najib Tun Razak atau waris boleh memohon pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah meskipun beliau telah diperintahkan untuk menjalani hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta.

Pakar perundangan, Datuk Salehuddin Saidin berkata, Perlembagaan Persekutuan di bawah Perkara 42 menyatakan bahawa sama ada seseorang yang telah disabitkan dan menjalani hukuman atau waris boleh membuat membuat permohonan pengampunan daripada sultan atau Seri Paduka Baginda.

Menurutnya, apabila Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan hukuman, ia merupakan keputusan mahkamah tertinggi yang tidak boleh lagi dirayu.

“Najib terpaksa menjalani hukuman bermula hari ini, sebagaimana yang kita ketahui bahawa Mahkamah Persekutuan juga telah memberikan waran komital untuk beliau menjalani hukuman tersebut.

“Bagaimanapun, sebenarnya kita ada satu peruntukan Perlembagaan Persekutuan di bawah Perkara 42 yang memperuntukkan seseorang yang telah disabitkan dan menjalani hukuman boleh membuat permohonan sama ada beliau ataupun warisnya kepada sultan atau Seri Paduka Baginda.

“Apabila dibicarakan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, bermakna permohonan atau petisyen untuk mendapatkan permohonan boleh dikemukakan kepada Seri Paduka Baginda.

“Seri Paduka Baginda boleh memberi pengampunan atau melegakan hukuman seperti mana yang telah dikenakan terhadap beliau,” katanya ketika ditemu bual menerusi Buletin Khas Awani, Astro Awani pada Selasa.

Mahkamah Persekutuan pada Selasa mengekalkan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta yang dihadapi bekas Perdana Menteri itu dalam kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.

Sementara itu, Salehuddin menjelaskan, sekiranya Najib diberi pengampunan sepenuhnya, ini bermakna beliau tidak perlu lagi menjalani hukuman.

Bagaimanapun, ujarnya, dalam masa sama terdapat juga keadaan di mana pengampunan diberikan untuk mengurangkan tempoh penjara atau mengurangkan hukuman yang telah dikenakan.

“Jadi ini bergantung kepada keputusan yang bakal dibuat oleh jemaah pengampunan yang mana keputusan mutlak datangnya daripada Seri Paduka Baginda,” katanya.

Datuk Salehuddin Saidin, pakar perundangan

kredit: sinar harian

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook TrexMedia

Sumber : trendingsangat

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Baru Malam Pertama di Penjara Kajang, Sekali Peguam Ini Beritahu Cara Untuk Najib Tidak Lagi Menjalani Hvkuman"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*